mandag 23. mai 2011

beltestakk og samelue?

For mange er bunadbruk blodig alvor uten mulige slingring i valsen. Bunaden skal være komplett fra topp til tå, det skal være hodeplagg, nypussede bunadsko og korrekt sølv. Selvsagt synes bunadtilvirkeren at dette er det beste...
Og da skjærer det i hjertet når man blir stilt spørsmål av typen som
- Kan jeg ikke bytte ut den kjipe hvite skjorta med en festlig brodert?
Spørsmål fra kunde med Østfoldbunad og venninne med raudtrøye fra Øst-Telemark
- Kan jeg bruke vest fra Vest-Telemark og bukse fra Hallingdal?
Mann med tilknytning til flere dalstrøk som til slutt gikk med på helhetlig antrekk grunnet sammenligning med fotballdrakt.

For nei, man kan ikke det, og da skal det veiledes vennlig men bestemt. Å gå i fella og bli stemplet som grettent bunadpoliti er lite fristende, og gir ikke rom for oppbyggelige samtaler.
Men så er det alle hensyn man skal ta; lange 17.maitog der barn i joggesko får større bunadglede enn barn i kippende bunadsko, kalde og regnfulle dager der en svart kåpe er eneste løsning på bunadproblematikken. Eller om man har en bunad uten løslomme;  hva skal man gjøre med kronasjene,mobiltelefon, nøkler og andre livsviktigheter? ikke alle har en hverdagshelt med bunnløse lommer tilgjengelig. Men, dette er de enkle spørsmålene.
Det vanskelige er når bunad brukes med hijab. For av frykt for å stemples som rasist  er det mye vanskeligere å si nei, dette liker jeg slettes ikke. Og man kan, for å fremstå som urban og oppdatert, henvise til vår egen tidligere tradisjon for kvinners tildekkede hoder. For man skal ikke, i den store sammenheng, gå langt tilbake i tid før det var uhørt for gifte kvinner å vise seg med bart hode.
Vi nordmenn er jevnt over strålende fornøyd med landets sterke bunadtradisjon, og glemmer lett at andre nasjoner også har nasjonaldrakter. Vi glemmer også lett at mange innvandrerkvinner ( og forsåvidt - menn) fremdeles kler seg i tradisjonelle klær fra sitt eget hjemland. Dette velger de, av ulike årsaker, å holde fast ved selv om de nå bor i Norge.
Og da tenker Fruen, er det ikke hyggeligere at de bruker sine egne drakter på 17.mai, med hodeplagg og annet tilbehør? Er det så viktig å tilføre nye elementer i bunadbruken, og hvorfor skal det være tabubelagt å stille spørsmål ved dette?
For når alt kommer til alt, hva ville du tenkt om du så en feiende flott dame på 17.mai iført beltestakk fra Telemark og med en samelue på hodet? Det ville vel heller ikke vært helt riktig, og det må det kunne gå an å mene uten forkleinelse for hverken nevnte bunad eller lue?
Vårt samfunn skal være åpent og inkluderende. Men man kan vel likevel stoppe opp noen ganger og si nei takk?

11 kommentarer:

  1. Ja, jeg er enig. Og også uten å være rasist. Jeg synes at du har noen strålende begrunnelser/sammenligninger/bilder.

    SvarSlett
  2. Godt skrevet :-)
    Og ja, barn i joggesko til bunad er noe helt annet enn voksne i joggesko. Det finnes andre, mer nøytrale sko å bruke dersom man ikke kan gå i bunadssko :-)

    SvarSlett
  3. Men - vi flytter på oss - og vi har foreldre som har flyttet på seg og oss og dermed har vi ulike opprinnelser og tilhørigheter fra så mange kanter - det vokser folk opp i Telemark med samisk opphav og telemarksopphav, - vi er ikke så enhetlige noen av oss. Jeg er vel enig i at det vil være rart å plukke elementer fra to forskjellige bunader, -men identitetsmessig kan folk tilhøre så mangt.
    Og hijab er jo ingen folkedrakt eller bunad akkurat, men et plagg som enkelte norske borgere bruker daglig til all slags klesdrakt. Så dette er et helt annet spørsmål. En kan bruke hijab - men ha mange generasjoners tilhørighet i en eller annen bundadstilknyttet del av Norge, - så sammensatt er verden...

    SvarSlett
  4. Åshild: Takk!
    Ninaet:Takk! Og takk til deg som fikk inspirert meg:)
    Underveis: Joda , vi flytter og hører til både her og der. Men likevel, det handler om å foreta et valg, og noen ganger kan man ikke flagge all sin tilhørighet og alle sine meninger på en og samme tid.

    SvarSlett
  5. Jeg er enig med Storlien her. Å ta på en bunad er ikke bare å vise tilhørighet til et sted, men også til en kultur. Da må man kunne velge, og ikke minst tørre å velge. Kanskje et nøytralt skaut kan gå? Da blir bunaden inkluderende på en fin måte; og ikke segregerende.

    noen praktiske tilnærminger - mobil, penger og nøkleknippe har jeg i en genial lomme m/knapp langt nede på under-under skjørtet!

    SvarSlett
  6. Det er så sant som det er sagt:) Skal man bruke hodeplagg til bunad, må det være det hodeplagget som hører til:)
    Trine:)

    SvarSlett
  7. både neida og joda her!
    Du har selvsagt like stor rett til å komme med fotballdraktsanalogi og mislikninger- som jeg har til å bruke kommagene mine til bunaden. For det gjør jeg.

    SvarSlett
  8. Anonym: takk , og ja understakk med lomme er et vel så godt tilbehør som en mann med bunnløse lommer:)
    Trine: Og ordentlige bunadsko:)
    Frk. Figenschou: Gjør du? Hmmm, skal jeg nå svinge pisken tvinnet av gamle stakker eller skal jeg like godt si - Stilig! Kommager er tradisjonelt fottøy, og på alle mulige måter mye bedre enn joggesko ( eller converse).
    Og så litt nysgjerrig på hvilken bunad du har:) Ikke fordi det har noe å si altså, bare ren og skjær nysgjerrighet. Selv tenker jeg ofte at jeg om sommeren like godt kunne brukt solide tresko til bunaden, eller gått barbeint. Det var nok like vanlig som svarte lærsko en gang i tiden.

    SvarSlett
  9. jeg har i besittelse en finnmarksbunad, etter svigerslekta, til niesen er stor nok til å fylle den om en ti-fjorten års tid. Jeg ville aldri kjøpt en, for oppfordringen i kommentarfeltet om å velge- det kan jeg ikke. Jeg er blandings. Jeg kan ikke plutselig velge det norske framfor det samiske. Det blir i overkant historieløst.

    Skjorta på finnmarksbunaden er jo sydd med komagsøm. Jeg vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til det. På den ene siden er det jo fint at man anerkjenner noe av det samiske i bunaden, som jo er norsk, på den annen side- hvorfor ikke bare ha komager til hele bunaden?

    SvarSlett
  10. Frk. Figenschou: Du skriver om noe veldig viktig, og noe jeg selv aldri har behøvd å ta stilling til. Det er forskjell på å ha tilhørighet til to daler, som jeg har, og to folkeslag som du har. Takk for tankevekkende innspill! men samtidig ( som bunadnerd); du har en bunad med tilknytning til et samisk område - det ville ikke vært like fint med komager til hardangerbunad? Det du kombinerer er ( for meg, og godt mulig at du er uenig eller oppfatter meg som en dust altså) mer en videreføring av slik det er i Finnmark der samer og nordmenn lever sammen?

    SvarSlett
  11. nå er jeg litt treg å svare, for jeg så ikke at du hadde svart, men jeg svarer likevel:
    Finnmarksbunaden er kanskje enda norskere enn hardangerbunaden, nettopp fordi den i større grad er konstruert for å legge til noe norsk i et samisk område. Og om jeg hadde hatt far fra hardanger og mor som fortsatt var same ville jeg kanskje fortsatt følt like stor tilknytning til begge stedene og følt meg like uvel i både kofte og bunad. På samme måte som jeg (etter noen år som folkemusikkstudent) opplever at folk kan ha veldig sterk tilknytning til to dalfører. Jeg skjønner godt at fok vil blande!

    SvarSlett