fredag 5. november 2010

Pent på innsiden


En av mors mest effektive metoder for å minske Fruens spirende syglede var ved å straks gripe det nysydde prosjekt, snu det og inspisere baksiden. Dessverre viste det seg jevnlig at rette sømmer og dertil passende sømmonn sjelden var til stede.
Dette ble begrunnet med at alt håndarbeid skal være like pent på vrangen som på retten. Fruen skjønner fremdeles ikke vitsen...Ingen har noe å gjøre på innsiden av andres klær, duker ligger med rettsiden opp og den som løfter på et skjørt for å inspisere opplegget fortjener en smekk over fingrene.
Men, om man vinkler det på en annen måte, da er Fruen enig!
For om du syr en ujevn søm hvor sømmonnet varierer fra 3 millimeter til to centimeter, da vil du for det første slite med å stryke denne sømmen pen etterpå. Mest sannsynlig vil den også rakne etter vask, og stoffet vil tjafse seg.
Det er heller ikke utenkelig at hele plagget vil se skjevt og skakt ut, og at et eventuelt for blir for stort eller for lite, for tro meg - det er vanskelig å sy to sømmer som i sin unøyaktighet er prikk like!
Det samme kan man tenke ved et broderi; knuter til å feste med, lange trådsprang for å slippe å feste eller    tråder man ikke har klippet av gjør vedlikeholdet vanskelig.
Derfor prøver Fruen å holde seg i skinnet når de søte små slipper til med nål og tråd og symaskin, det er viktig at det blir pent. Men det er også viktig at de skjønner hvorfor det skal være pent, og det er faktisk ikke fordi "det skal være slik".
 Pene baksider har nemlig en viktig misjon; de gir pene forsider også!

5 kommentarer:

  1. Aha!
    Der har vi årsaken til at jeg kun holder meg til håndsøm og bøting av alskens hull på klærne... Fikk nemlig samme "dom" i sin tid... ;)

    SvarSlett
  2. Herreguuud! for noen lekre farger :D

    Min mors strategi var å forlange zikkzakk- og rettsømøvelser først, hvis jeg ba om å få låne maskinen hennes for å knote i hop et plagg.

    Det falt selvsagt i fisk, og jeg ventet med¨å sy meg noe som helst til jeg hadde flyttet hjemmefra og hadde egen Pfaff. Så det så! (jeg viste meg å være like pirkete som henne, pussig...)

    SvarSlett
  3. Anita: Enkelte mødre er dårlige pedagoger...
    BrittÅse: Hmmm, kanskje du hadde snappet opp et og annet i barndommen:)

    SvarSlett
  4. Jeg liker dobbelheten i utsagnet ditt om at pene baksider gir pene forsider også :) for sannelig er det ofte sant. Der innsiden er stygg, blir utsiden det også... Mens en utside kan være så kjedelig det bare går an, vakker er den likevel om innsiden også er det :) Ønsker deg god helg!

    SvarSlett
  5. Embla: ja, pene innsider gjelder ikke bare for håndarbeid...

    SvarSlett