søndag 21. november 2010

Og vi syr og vi syr


Nei forresten, det var visst ikke akkurat slik. De andre syr og syr, og Fruen tøfler rundt og kommer med gode råd her og konstruktiv kritikk der. Å være kurslærer er morsomt, inspirerende og noen ganger, men ikke ofte, bittelitt utmattende. Denne helgen kurses det i bunadsøm, fem damer jobber med følgende; brodering av Lofotbunad, brodering av Romeriksbunad, montering av kvinnebunad fra Vest-Telemark, montering av kvinnebunad fra Øst-Telemark og montering av mannsbunad fra Hardanger. Da gjelder det å være klar i hodet, ha oversikt over lover&regler, og sist men ikke minst; ha et arsenal av sømforklaringer,monteringsanvisninger og stingforklaringer i bakhånd!

Og så er det dette fine som aldri slutter å forundre, overraske og motivere Fruen, det at det er bare hyggelige folk som går på kurs. For det hender jo at en sliten mor, kone og sydame har mest lyst til å bare holde seg ved sin hjemlige lest og aldri, aldri kurse mer. Men så er det tid for kurs, og alle er hyggelige og positive, og etter endt økt kommer Fruen styrtende hjem og kvitrer fornøyd om inspirasjon og fornyet innsatsvilje mens Høvdingen forsiktig ymter om at du var da ganske lei her forleden...
Det var da det, ikke nå, sier Fruen og fordyper seg i fakturaene sine.

5 kommentarer:

  1. Hørtes slitsomt ut å skulle holde orden få alle damer og bunader. Håper disse damene blir venn med symaskina også.

    SvarSlett
  2. Så bra! Du skal se jeg dukker opp på et kurs en vakker dag, jeg også. :-)

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kurset.
    Det var svært nytting, og veldig hyggelig. Godt å høre at du ikke ble alt for sliten.

    SvarSlett
  4. Så bra at det er bare hyggelige mennesker som er på kurs. Har det noe med typen kurs å gjøre, tro? Det er ikke alltid bare hyggelige mennesker jeg har hatt på kurs. Men det er heldigvis veldig lenge siden jeg opplevde det.

    Jeg kjenner meg igen med det å være utmattet og lei av kursing. Men så er jo gøy når man kommer igang!

    SvarSlett
  5. Elisabeth: Det går fint, jeg tar meg en kopp kaffe og roer meg ned.
    Underveis: men da vil jeg vite at det er du som er Underveis:)
    bente: Ja, det var veldig hyggelig. Nei, sliten, det blir jeg ikke av å ha kurs. Jeg blir mer sliten ved tanken på å holde kurs...Me så er jeg i gang og da går det jo stort sett bra ( så lenge vi har et sted å være)
    Eirin: ja, det er nok noe med typen kurs. Dette er jo særdles selvvalgt, og da er motivasjonen relativt høy.

    SvarSlett