mandag 8. november 2010

om lopper


Etter lange dager på korpsets loppemarked er den beste avslutningen på helgen å drømme seg bort med fine minner fra varme dager i Spania. Fruen drømmer om vin, tapas og den uimotståelige miksen av sandkorn og sololje i hårfestet.
Men likevel, det er fint å ha barn i korps, for det å bruke en helg på et loppemarked en gang hvert halvår er faktisk ganske hyggelig. Vi blir bedre kjent med de andre foreldrene, de andre musikantene får ansikt til navnene vi har hørt i høst, og selvsagt - det er absolutt mulig å gjøre kupp.
Fruen har kjøpt noen bøker, en barnevev og litt annet småplukk. De søte små har kjøpt litt av hvert, blant annet en tv (som slettes ikke var så liten som enkelte mente, og derfor ikke fikk bli med hjem). Høvdingen har, som vanlig, ikke kjøpt så mye som en asjett, ettersom han mener at visse andre lopper ned hjemmet...
Men, for å oppsummere helgen fra innsiden av et loppebord, her er følgende små tips til dere som går på loppis, eller leverer til et loppis:
1. Vi står der for å selge. Pengene går til korpset, og medvirker til videre drift. Derfor får du musikk på 17. mai og vi foreldre slipper å betale en arm og en fot for å ha barn i korps. Men dette fører til at vi gjerne vil ha inn litt penger, og da foreslår vi noen ganger mer enn du på utsiden av bordet er villig til å gi. Da er det unødvendig å bare gå, loppis er moro og pruting er en del av moroa. Kom med et motbud og så møtes man midtveis.
2. Hvis du synes loppis lukter stygt og består av ubrukelige klær, skitne skåler og annen elendighet, vis heller din støtte ved å holde deg unna salgsbordene og bruk heller tid og penger i kafeen. Der er alt ferskt, og det lukter vafler.
3. Hvis du synes det er greit å sende med loppehenterne en eske bestående av ødelagte leker, halvspiste sjokolader og noe brukbart innimellom, så bør du for din egen del plukke ut de adresserte bursdagskortene. På mindre steder vet de fleste hvem alle er...
4. Der det er vilje er det vei. Selv i bunker med duker, stabler med asjetter og kasser med bøker kan skatter befinne seg. Ta deg tid, let gjennom og vær hyggelig mot de andre rundt deg.

8 kommentarer:

  1. Eller en søppelsekk med skrot inkl tamponger og et brev fra banken. Hos oss vet også alle hvem alle er...
    Hetty

    SvarSlett
  2. Stå på! hurra for loppemarkedene og dere som ordner! Jeg synes det er gøy - og aller mest gøy med vårt lokale korps-loppemarked, da treffer vi kjente og skravler - og det er hyggelig å bidra til aktivitet i lokalsamfunnet.

    SvarSlett
  3. Mye fint å finne på loppis!
    Mora mi fant en gang ei bunadsølje - den var så svart av belegg at man trodde det var skrap... :D

    SvarSlett
  4. Uff, hva folk kan få seg til!
    Jeg er en veldressert loppekunde, tror jeg. Pruter aldri og tenker at det går til en god sak!

    SvarSlett
  5. Jeg er loppefantast og har funnet mange fine gjenstander, bl.a. denne lille dukkesengen:
    http://mammaogmer.no/2010/04/19/hopp-i-loppekassen/

    Nå har jeg endelig fått sydde sengetøy til den så det må vel blogges det også når jeg er helt ferdig. Jeg er også i gang med et lite hekleteppe til den.

    Har ikke fått med meg så mange loppemarkeder i høst - hvor ble høsten av?

    Gode loppetips forresten.

    SvarSlett
  6. Hetty: Kunnskap e rmakt:)
    Underveis: ja, ikke sant! Det er kjempesosialt, og man blir bedre kjent med flere i nærmiljøet.
    Anita: Det er et skikkelig kupp!
    HH: jeg pruter som bare det, men aldri skambud som en krone/ femti øre. Litt moro på man jo ha det. Samtidig forventer jeg jo at folk pruter med meg når jeg står på innsiden.
    Mammaogmer: Fin! jeg finner også et og annet, loppis er moro, men definitivt morsomst uten barn ( vi har kommet hjem med en del skakke, skeive og slitte leker de bare måtte ha)

    SvarSlett
  7. He he, kjenner til det der - har hatt mine vakter på både korpsets og håndballens loppemarkeder. Det er forunderlig å se hva folk så "raust" gir bort, ja! Det blir en del rydding og kasting når loppemarkedet stenger...

    SvarSlett
  8. Pia: Ja, noen ganger lurer man på om de har sendt feil sekk...

    SvarSlett