søndag 6. september 2009

London + yarn + knitting + habiedashery


Det er sånn i vår verden at det meste kan søkes opp på nettet. Fruen googler flittig, garnbutikker, navn man tror man har hørt før og halvveis glemte boktitler og hva man ellers kunne lure på. Problemet er jo at deler av informasjonene kan være relativt ensidig. Før i tiden leste vi Rough Guide og lo oss fillete av ironiske anmeldelser av hoteller og spisesteder, nå flommer nettet over av amazing views, spacious rooms and excellent cuisine.

Neste helg skal tilbringes i London. Deler av tiden skal brukes på Victoria&Albert, Selfridges' sminkeavdeling og en og annen kafé. Men, Fruen skal også handle garn, kanskje litt lekre knapper og kanskje, men bare kanskje, litt andre faglige saker - brodergarn, gode nåler og så videre. Problemet er hvor får man tak i dette. Liberty er en selvfølge, John Lewis likeledes, men så kommer vi til problemet - google...Alt man får opp har astonishing variety of handpainted yarn, the most amazing selection of yarn , a breathtaking selection of yarn - ja i det hele tatt.

Så i dag spør vi - er det noen der ute som i senere tid har

a. Vært i London

b. Vært i garnbutikker i London

c. Vært i garnbutikker i London, og kan anbefale dem til Fruen?

Vi ville vært veldig, veldig takknemlige

11 kommentarer:

  1. Gjorde et lite søk på hobbyboden.com og fant dette til deg: Sakset vilt og uhemmet. Vet ikke om det er noe nytt her for deg.. men disse butikkene her gikk igjen hos damene. Kanskje har du vært på hobbyboden selv og søkt.. men her er nå noe. PS: Sjekk om de finnes fremdeles før du legger ut på lang ekspedisjon da :


    http://www.spittingyarn.com/blog/?page_id=156

    John Lewis i Oxford Street, I Knit London og Socktopus.(Sistnevnte var favoritten

    John Lewis anbefales. De har bl.a. mange flotte hefter til en billigere penge enn her samt NORO-garn!

    http://blogg.hobbyboden.com/sidsel/index.php/2008/02/26/p24223

    http://www.iknit.org.uk/

    http://www.iknitlondon.com/shop.html
    Iknit er en liten butikk, men den er utrolig koslig! Jeg tok undergrunnsbanen til Waterloo station. Derifra var det et par hundre meter å gå. Jeg kom ut på motsatt ende av stasjonen enn min opprinnelig plan var, så jeg måtte spørre meg frem for å finne butikken. Men når en strikker er på garnjakt er det ikke noe skummelt å spørre noen om veien

    Liberty for Rowan og så har du Loop, samt Socktopusy, i tillegg til I knit

    SvarSlett
  2. Åååååtamegmeeeed! Jeg har vært i London, og liker byen! Om der er noen tvil ... Jeg vil være med deg! Du må kjøpe Yorkshire-tea og shortbread biscuits (de i rød eske med skotskruter på..) gjerne ginger stem eller vanilla - og nyte i kombinasjon! Tea drikkes med melk! Namm :) finnes på enhver daglighandel :) men garn ..nei,desverre - det har ikke vært prioritet da jeg var der. God tur! :)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Jeg har vært innom Loops (sommeren 2008), I knit London (sommeren 2009) og All the fun of the fair (sommeren 2009).

    Advarsel: Vi er bortskjemte med størrelsen på garnbutikker i Norge.
    Loop (41 Cross street i Islington området. Ta t-banen til Angel på Northern line) er en liten butikk, få nøster av hver garntype. Klarte likevel å kjøpe Handmaiden Casbah i en nydelig rødfarge. Ønsket 2 nøster, men det hadde de ikke.

    I knit London (106 Lower Marsh, kjør til Waterloo station. Ligger på høyre siden/baksiden av stasjonen), er en større butikk med flere nøster innenfor hver garntype. Kjøpte myyyk Manos del Uruguay silk blend. Definitivt den største butikken av de tre jeg nevner. Ikke langt å gå over Westminster bridge (fra Big Ben og Westminster) heller.

    All the fun of the fair (Kingly Court) er vanskelig å finne. Den ligger rett ved Liberty's. Det ligner på en døråpning med med røde karmer på venstre side når du går fra Liberty's og nedover Kingly street (kvartalet mellom Ganton st og Beak st). Du kommer inn i kvartalets gårdsrom, ta trappene opp i 3. etasje (tror jeg det var). Lite utvalg, fant ingenting jeg ville ha, men det betyr ikke nødvendigvis at ikke du finner noe.

    Jeg vet at du er medlem av Ravelry, hvis du logger deg på og søker frem disse butikkene, så kan du se hva butikkene tilbyr av garn. I tillegg til åpningstider.(Jeg er "toho", ta kontakt dersom du lurer på noe).

    I tillegg kan du finne mye Rowan garn på Liberty's og på John Lewis. I tillegg til strikketilbehør.

    I forhold til haberdashery så kan jeg ellers nevne at i tillegg til John Lewis, så snublet jeg over en butikk som heter "MacCulloch and Wallis" (26 Dering street). Den ligger i en liten sidegate fra Oxford st på høyre side når du går i retning Tottenham Court road, rett etter New Bond street NB! Hvis jeg forsto riktig så er prisene oppgitt uten mva (15%).

    Alle butikkene har egne internettsider.

    Hygg deg!

    Tone

    SvarSlett
  4. Jeg glemte å si at hvis jeg skulle anbefale en av dem, så hadde jeg tatt turen til I knit London. Den har definitivt størst utvalg av de tre.

    SvarSlett
  5. Jeg vil SÅ gjerne gi råd, for etter å ha bodd der i et år og reist dit minst en gang om året etter det, så synes jeg jeg er godt kjent. Men altså - har aldri hverken kjøpt eller så mye som tenkt på å kjøpe garn el.l. der bort, så veldig lite hjelp herfra.. Vil du vite noe om noe annet - shopping, mat, kultur fine områder - så er jeg klar!

    SvarSlett
  6. Mykstart: Takk for gode tips! Hobbyboden er ukjent land for meg, kanskje på tide med en oppdagelsesreise dit.
    Embla: Takk! Jeg skal drikke en kopp te for deg!
    Tone: Woaw, utrolig gode tips med forklaring på hvordan jeg kommer dit også. takknemlig:)
    Epicureatricen: Hm, ja når du sier det...Butikk med kule bakesaker og kakepynt hadde vært noe!

    SvarSlett
  7. Jeg vil anbefale markeder. Husker ikke hva de heter, men fant de i LP. Der har de mye rart. Kanskje ikke garn, men mye annet fint. Jeg fant noen fine kniplepinner:)

    SvarSlett
  8. Kniplepinner er fint! I mitt neste liv skal jeg lære meg å kniple på ordentlig ( alternativt når jeg blir pensjonist)

    SvarSlett
  9. Mat (inkl. kakepynt) er mye mere på min banehalvdel og London har så mye å by på på dette området! F.eks. Selfridges (http://www.selfridges.com/index.cfm?page=1158) som ligger på OS. Marks & Spencer er jo en instutisjon, med god grunn. Prøv f.eks. deres flagship store på 458 Oxford Street. Så er det Harvey Nichols food hall med deres fantastiske emballage (http://shop.harveynichols.com/fcp/categoryhome/shop/food)og mens du er i Knightbridge bør du også få med deg Harrods food hall (http://www.harrods.com/HarrodsStore/GlobalPages/ContentPage.aspx?Id=a17460fd-cf97-4931-a5d3-7a21357869d0) og kanskje også deres "nye" convience koncept (http://www.urbanpath.com/london/food-halls/harrods-102.htm). Det er de matbutikkene jeg har besøkt når jeg har vært på "studietur" til London.

    Ang. shopping, så har jeg alltid vært fan av Regent Street frem for Oxford Street (http://www.regentstreetonline.com/)Hvis dere vil på teater, så gå forbi Leicester Square og se om dere kan få billige billetter (http://www.tkts.co.uk/). Sist gang jeg var i London, kom jeg forbi Borough Market som så fantastisk ut (http://www.boroughmarket.org.uk/). Jeg hadde ikke tid til å stoppe, men planlegger absolutt et besøk neste gang. Det ligger også i et utrolig hyggelig område ved London Brigde og du kan gå en tur langs elven og f.eks. besøke Tate Moderne.

    Det var litt forskjellig. Håper det kan brukes! Ha en fantastisk tur!!

    SvarSlett
  10. I was curious if you ever considered changing the page layout of your blog?

    Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the
    way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot
    of text for only having 1 or two pictures. Maybe you could space it
    out better?

    My webpage: garbage disposer

    SvarSlett
  11. I am regular reader, how are you everybody?
    This article posted at this website is actually pleasant.



    my webpage - mazda rx 8 engine

    SvarSlett