fredag 11. september 2009

Innerst, underst

Det var en gang en kasse med utkledningstøy i Barndommens dal. Den inneholdt kjoler etter mormor, nattkjoler sendt fra Junaiten og diverse andre godbiter fra mors oppvekst på femtitallet. Absolutt ikke effekter Fruen ville donert til utkledning nå, men siden mor var sterk tilhenger av OshKosh-snekkerbukser, Lapikasstøvletter og andre syttitallseffekter ble det slik. Kassen inneholdt også et moderat underskjørt fra femtitallet, og når Fruen trakk på seg dette og lekte prinsesse var det nær sagt umulig å høre følgende fra mor:
Mor var alltid så nøye på at vi var ordentlig kledd, og vi skulle være velstelt fra ytterst til innerst. Søstrene mine hadde stive underskjørt, med ståltråd i, mens jeg var litt yngre ( tretten måneder) og hadde bare dette med kapper. Jeg har aldri likt å gå med skjørt eller kjole, og jeg var paddeflat så jeg var så glad at jeg nesten gråt da vi oppdaget Audrey Hepburn. Hennes stil passet meg meget bedre enn disse pin up'ene.
Fruen er definitivt mer på miss Monroe enn Audrey H., og samler femtitallsdrakter og kjoler med stor glede. Og på loppis fant man altså tidens skatt - et realt underskjørt med ståltråder og det hele. Og som dereser - det står av seg selv. Så nå gjenstår det bare å finne ut hvordan dette skal renses/vaskes og deretter hvordan det skal oppbevares - kanskje man rett og slett skal sette det i en krok av soverommet?

2 kommentarer:

  1. Aah, ingen ting er så tilfredsstillende som en riktig loppis-skatt! Eller, nesten ingen ting, i hvert fall. =o) Det var jo riktig lekkert og burde absolutt få plass på et gulv hvor alle kan se hvilket funn du har gjort!

    SvarSlett
  2. Vurderer å ha det på sømbysta, til glede for kunder. men, trenger en kjole til å ha utenpå. Hmmm, kanskej et loppis i helgen hadde vært en ide...

    SvarSlett