torsdag 20. oktober 2011

følge med og følge opp

Det begynte som en relativt anonym blogg for snart tre år siden. De fleste navn var fiktive, eller amerikanisert, og målet var å skrive uten at så mye som en nabo ville skjønne hvem det var som stod bak.
Og så havnet man på bloggrollen i lokalavisa, tidvis var det noen som skjønte hvem som stod bak og noen ganger fortalte man det selv - at man var en av disse bloggedamene.
Etter en stund meldte Fruen seg inn på Twitter, både for å spre det glade budskap når bloggen oppdateres og for å finne ut hva dette er. For man merker jo, etter hvert som de søte små vokser til, at de navigerer rundt på nettet med en selvfølge som ikke er oss foreldre forunt.

Ja, man husker faktisk den tiden Storesøster gikk på videregående og hadde det som vel het tekstbehandling i valgfag. Da var dette fremdeles så nytt at de var på studietur hjem til en forfatter bossatt i kommunen for å se henne skrive på datamaskin. Ikke fordi læreren mente de noensinne ville få bruk for den slags - man hadde da skrivemaskiner, men likevel kunne det jo være nyttig å se.

Men tilbake til nåtiden...Så forsvant plutselig sønnen inn på facebook, litt i tidligste laget, men likevel. Inne var han, og ute var vi. For facebook, nei, det fikk da være måte på. Og via en venninne holdt man oversikten over Woodys eskapader. Helt til det ikke lenger var nok, og så opprettet Fruen en egen profil der også.
Men er det nok? Neida, for så oppdaget man jo at det faktisk går an å ha egen side for blogg også. Og etter å ha lest et interessant innlegg og ditto kommenater hos Pias Verden ble nysgjerrigheten såpass stor at Fruen likegodt opprettet en egen facebookside for Fru Storlien. Det er også for å holde bloggen og det virkelige liv lett adskilt, for når navn er omskrevet og hendelser spisset til det lett ugjenkjennelige, passer det ikke alltid så godt å sende ut oppdateringer fra den private?personlige? siden .

Så, om du kjenner at det hadde vært kjekt å få oppdateringer jevnlig, og kanskje litt andre små kommentarer kan du alltids søke opp Fru Storlien på facebook, trykke liker og se hva som skjer!

Og om noen år, når Queenie er klar for å blogge om livet og sånn, da er Fruen klar for å overvåke, komme med tips om innspill om hvordan dette fungerer. For det aner oss at dette internettet er kommet for å bli.

4 kommentarer:

  1. Så stilig :)
    Jeg liker, og så lurer jeg på hvordan man egentlig gjør dette - altså oppretter nettside på FB for bloggen? Leter videre i menyene og håper på svar fra deg :D

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du liker! Jeg sleit litt, for å si det mildt, men fikk det til. Jeg gikk inn på en annen side, og der står det øverst i hjørnet "opprett en side", der klikket jeg og så satte jeg i gang. Først fikk jeg en sånn dritkjip sak hvor det stod frustorlien.blogspot.com, men det så så traurig ut at jeg slettet den og opprettet en ny som bare heter Fru Storlien. men hvordan jeg skal få til en sånn fiffig facebook-knapp på bloggen, det vet jeg ikke...

    SvarSlett
  3. Så gøy! Da legger jeg meg til umiddelbart:-)

    SvarSlett
  4. Det med knappen kommer ikke jeg heller til å få til, tror jeg. Må inn i kildekoden til bloggen, og det tør jeg ikke.
    Jeg tror jeg har opprettet en side nå ( https://www.facebook.com/pages/Hagen-p%C3%A5-hytta/166722246750671?sk=wall )
    men jeg får jo ikke til å legge bloggpostene mine ut på siden. Det handler antakelig om at jeg pt har to profiler; en Britt Åse-profil og en for bloggen.

    SvarSlett