onsdag 27. oktober 2010

Nødvendig slanking


Planlagt og nødvendig slanking pågår, av garn- og stofflager. Fruen har pålagt seg selv innkjøpsstopp før mengden av nøster og bunter og biter har blitt betraktelig redusert. Unntaket er selvsagt om man trenger litt garn for å fullføre et prosjekt, kommer over et usannsynlig lekkert garn eller detter innom en stoffbutikk med salg. Disse unntakene gjør at lageret minker svært sakte.
Problemet Fruen støter på hver gang allerede innkjøpt garn skal brukes er at det sjelden er nok, et nøste her og et nøste der gir ikke fine klær. Derfor blir det luer og skjerf, og skjerf og luer.
Disse luene er strikket av garn som har ligget både lenge og vel; den hullstrikkede er i en ull/silkeblanding fra vinterens tur til Stockholm, mens det melerte er fra en garntur til København ( for noen år siden).
Fruen merker seg at hun er gnien på garn, jo finere det er jo vanskeligere er det å bruke det. Og når man først strikker noe, som denne melerte lua, så ser det ut som en syntetisk sopp fra syttitallet, svært lite bringer tankene til dyre naturfiber fra Noro.
Yngstebarnet tok den hullstrikkede, soppen bruker Fruen når hun ferdes alene i bil.

6 kommentarer:

  1. Er vanligvis overimponert over produktene som er avbildet, men soppen tror jeg du skal fortsette å bruke alene i bil- kanskje helst når det er mørkt og du ferdes i grisgrendte strøk:-)
    netty

    SvarSlett
  2. Netty: Jepp, jeg ser ut som en gretten gammel dame med den på, og vil derfor kunne ferdes trygt selv i de mest grisgrendte strøk iført denne soppen.

    SvarSlett
  3. Oj som jeg kjenner meg igjen. Har noen ensomme luksusnøster liggende i garnkista....for fine og for få.

    SvarSlett
  4. Eg brukte alle ullnøsta mine på eit teppe til frosne, fattige folk langt vekkistan (det blei digert, også etter at eg tova det). Bomullstråden blei brukt til klutar. Blandingsgarn blei brukt til putetrekk til solstolar på fjellet. Då var det ikkje meir igjen. Dette var eit par-tre år sidan. No er det jammen begynt å fyllast i resteeska! Men eg hadde ikkje noko flott garn som eg sleit med å bli kvitt, då. Cilla.

    SvarSlett
  5. Elisabeth; kanskje en kurside , bli kvitt dine spontane garnkjøp? evt bare en hyggelig kveld med garnbytting?
    Cilla: Det var jo en god ide:) jeg har veldig mye restegarn altså, mest av det, men det er disse buntene jeg har kjøpt her&der som synes best.

    SvarSlett
  6. Kostbare ting fra Noro, ja. Jeg har anskaffet litt garn derfra, jeg også, og det er ikke nok til noe som helst. Veldig mange penger som kan brukes til - kanskje ingen ting? Gode ideer mottas med takk!
    http://hagenpahytta.wordpress.com/2010/03/17/garn-i-posten/

    SvarSlett