søndag 6. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, juleverksted

Har du lyst til å ha juleverksted?


Isåfall synes jeg du skal gjøre det, rett og slett. Inviter noen folk du kjenner; barselgruppa, vennene til ungene, klassen, naboene, kolleger. Bare be noen du har lyst til å bli bedre kjent med eller være sammen  med.
 Legg en plan og vær villig til å endre planen underveis. Dette er spesielt viktig hvis det er barn involvert. Barn går lei og du kan risikere å sitte igjen med mange halvferdige objekter i filt hvis du kjører knallhardt på eget prosjekt.








 

Det er lett for meg å si at du bare kan se hva du har i skuffer og skap og lage noe av det du allerede har liggende. Her i huset er det aldri tomt for perler, filt, rester av ullstoff, sytråd og broderigarn. 
Trenger vi noe henter jeg det. 

Du trenger ikke en hel masse merkelige, fancy, glitrende og kule greier. Du kommer langt med tyve cm  hobbyfilt i tre-fire farger, to farger broderigarn og nåler. Glitterlim kan erstattes av neglelakk, som finnes i mange hjem og kanskje finnes det noen halvgamle perlekjeder som kan brukes til pynt. Noen ganger er det slik at jo mindre man har jo morsommere blir det.
Dessuten er det bra for både barn og voksne å bli litt utfordre innimellom, det er fint å måtte tenke litt selv og bruke fantasien.

Ferdige hobbypakker er fristende, men koster ofte en god del. Dessuten er det lite kreativt å følge en bruksanvisning fra a til å uten å måtte tenke selv.






Jeg har holdt noen juleverksted for klassene til de søte små og da klippet jeg alle deler på forhånd. Ikke fordi ikke unger kan klippe, men fordi jeg klipper mer økonomisk. Det er det ene argumentet for kontrollert klipping. Det andre er enda viktigere -  gleden i å sy sammen deler som er like store. Tenk deg selv å skulle sy sammen to hjerter som i beste fall er omtrent samme størrelse. Det får vi ikke håndarbeidsglede av...
Jeg trer nåler også. Ihvertfall i starten. På mine juleverksted syr vi, vi trer ikke nåler.





Og om dere ikke liker å brodere og sy; hva med å lage trådbilder? 
Finn en plankestubb ( eller kjøp en billig brødfjøl i en butikk ), lag et motiv, slå i småspiker, trekk tråd i en eller flere farger. Enkelt, fint og morsomt. 



Bare husk at det ikke trenger å være så dyrt og flott og polert bestandig.
 Det er mye glede i ordentlig håndarbeid

2 kommentarer:

  1. Vi skal ha juleverksted på jobben, det får holde for min del...

    SvarSlett
    Svar
    1. med Bønna:-) Vær så snill, slipp Bønna løs med glitterlim og saks!

      Slett