lørdag 12. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, nøtter og appelsiner



 

 Ifjor oppdaget jeg noen veldig gode småkaker i England; med pistasjnøtter og etter litt prøving og feiling endte jeg med en ganske god etterligning
Jeg brukte grunnoppskrift på mørdeig, men reduserte smørmengden noe siden det er en del fett i pistasjnøttene:

4,5 dl hvetemel
1 dl sukker
175 gram smør ( opprinnelig 200 g )*

Ingrediensene ble blandet i mikser, puttet  i en plastpose og lagt til hvile i kjøleskapet en times tid.

Jeg renset ca 100 gram pistasjnøtter, finhakket noe og grovhakket noe slik at det skulle bli synlige pistasjbiter og ikke bare udefinerbart bøss.
Nøttene blandet jeg inn i deigen, rullet en pølse, skar skiver og stekte. 
175 grader, 10-12 minutter.

I år fant jeg en annen variant, med appelsin og tranebær. Og du, de var nesten enda bedre.
Så ja, jeg måtte jo prøve å kopiere de også, jeg kan tross alt ikke belage meg på å få småkakebehovet mitt dekket fra England. Eller forresten, jeg burde nok det.

men altså, tranebær og appelsin:
Her brukte jeg den originale  oppskriften med 200 g smør, ellers blir det for tørt og smuldrete.
Riv skallet på en stor appelsin og klem ut saft av appelsinen. Bland dette inn i deigen sammen med ca 50 gram tørkede tranebær som er hakket i småbiter. 

Fremgangsmåten forøvrig er som på de med pistasjnøtter. 

Slikt liker jeg å styre med på kjøkkenet. Middagslaging er helt greit, men baking er bare morsomt. 
Og nå lurer jeg litt på hva jeg skal blande i deigen neste gang...


1 kommentar:

  1. Baking er moro, men idag kranglet jeg med en havrekjeksdeig og håper bare å bli ferdig!
    Disse så fristende ut for en kakemums... :)

    SvarSlett