fredag 18. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, nissestreker


Skal dere ha julenisse i huset på julaften? Da kan det være lurt å se over nissekostymet og eventuelt skaffe det som mangler. Her snakker jeg av egen erfaring ettersom det er langt mellom nissemaskene i salg om kvelden lille julaften...Bli også enige om hvem som skal gå, hvor vedkommende skal gå og hvilke gaver nissen skal ha med.

Den tid vi hadde nisse på besøk kom han med gavene fra de som bor lengst borte. Det er hakket mer troverdig når nissen kommer med gaver fra noen som ikke befinner seg i rommet. Eller troverdig og troverdig...Jeg husker ikke hvor tidlig de søte små begynte å betvile julenissens eksistens, men som den ene sa - jeg tror ikke vi skal snakke om dette før jul. Og det er jeg helt enig i. Enkelte temaer kan det være lurt å la ligge like før jul.

Der vi bodde før gikk fedrene julenisse på rundgang. Det fungerte aldeles glimrende. Den ene ble avslørt på smilet, en på klokka og en på hudtone. Akkurat slik det skal være. Et år var det imidlertid ikke Høvdingen som stilte i nissekostyme og nabobarna ble grundig lurt av en aldeles ukjent og litt lavere nisse som var helt umulig å plassere. Det tok mange år før jenta i huset plutselig en dag spurte om det var faren min som hadde vært nisse den jula de aldri skjønte hvem nissen var.
For sytten år siden var Høvdingen nabonisse.  Mens han leverte ut gaver med lynets hastighet og ganske knapt takket nei til konjakken vasket jeg opp og ventet på at han kom tilbake. Vi skulle en liten tur avsted den kvelden for å få vår største julegave - Woody. Hvorfor jeg vasket opp? Det har jeg ofte lurt på, men jeg tenkte vel det var hyggeligere for han som skulle hjem igjen om noen timer å komme til ryddig kjøkkenbenk...Det var forøvrig aldri i min plan å havne på fødestua julaften. Jeg hadde termin 13.desember og trodde helt seriøst at det var siste sannsynlige ankomstdato for den ønskede...

PS.
Sønnen i huset gikk nisse i et av nabohusene for noen år siden, noe som fungerte aldeles utmerket. Så om dere er litt opprådd for nisse, og alle voksne i nabolaget er opptatt, tenk over om det finnes en ungdom som kan stille opp. De pleier å ha relativt god tid på denne dagen.

1 kommentar:

  1. Vi har bestilt en nabo i år. Han har naturlig skjegg og elsker teater så dette kan bli gøy. Hos oss har alltid nisen hatt med seg egne gaver, altså fra nissen, gjerne julehefter. Eldste barnebarnet er helt klar over at nissen bor på låven vår.

    SvarSlett