fredag 11. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, enkel julekurv


Hvis jeg ikke husker helt feil, var denne varianten av julekurv litt mer min greie enn de flettede...
For, selv om jeg likte å klippe & lime, brodere, tegne og skape som barn, så var jeg aldri av de som sugde til meg nye teknikker som en svamp. Da, som nå, trengte jeg tid for å gjøre feil, tid til å knote og tid til å føle meg mislykket. Nå ja, det siste er vel ikke så viktig, men hjelpes meg så kjedelig det er å sjelden eller aldri være førsteperson som skjønner hvordan man fletter, hvordan man strikker kniplingsmønster eller fatter hvordan aerobicøvelser skal krysskoordinere armer og bein. 
DErfor gikk jeg raskt over til denne typen julekurv; to sirkler som danner et hjerte. Akkurat passe.


1.  Lag en rund mal av stivt papir og klipp to stykker i papiret du vil lage kurven av. Brett de to delene på midten, med den fine siden ut.


2. Legg delene mot hverandre slik at de danner et hjerte. Ta de fra hverandre igjen og smør et tynt lag med lim på den ene delen. Fest delene slik at du får en kurv; brettelinjen i de to delene danner kurvens sider.


3. Lag hank. Den festes inni kurva, enten med lim eller tape.

Hvis du lager denne  eller gårsdagens flettede julekurv sammen med småbarn vil du muligens erfare at det lønner seg å klippe delene på forhånd. Ivrige små hender sliter hvis delene ikke passer sammen og ivrige små hoder kan da blir utålmodige. Selv om det å øve seg med butt saks er fint for motorikken kan man kanskje holde fokus på hygge nå like før jul og heller klippe når kravet til to like deler ikke er fullt så viktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar