lørdag 19. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, førjulsglede

Som de fleste nok er fullstendig klar over, er det ikke så mange dagene igjen til julaften. Mange har nok fylt denne helgen til randen med innkjøp av julegaver, matlaging, besøk og annet som bare gjøres før det kan bli jul.
Men du, ta deg fem minutter.
Pust dypt og ta deg litt fri. Du trenger ikke tilbringe hele dagen på spa eller foran fjernsynet, men ta deg tid til en ekstra kaffekopp og bla gjennom avisa en gang til, kommenter på en blogg, send en sms til en du ikke har tekstet på en stund. Ta en teit selfie med nissebriller og  godmorgenkåpe. Ta deg tid til å kjenne at du gleder deg til jul. Smak på juleteen eller de brente mandlene,  se over bokhylla og finn en bok du skal lese i romjula. Kjenn litt på gleden og hvor godt vi har det.





Noe av det jeg forbinder med barndommens førjulstid er den frydefulle ventingen, det å telle ned, kanskje snike en småkake eller en kule marsipan, lete etter julegavene og være spent. Nå, som jeg er en voksen dame og har overlatt gavejakt til neste generasjon, har jeg ikke den samme forventningsfulle nedtellingen og jeg kan ikke huske når jeg sist hoppetrippet rundt i huset... men det er lenge siden, og det er sikkert også ungene glade for! 
Men om jeg ikke har den samme altoppslukende gleden tar jeg meg noen ganger tid til å hente frem forventningen til noe fint.
Noen ganger,  når det er kaldt og klart og snøen knitrer under skosålene,  kan jeg puste dypt inn, hoppe litt opp og ned og bare glede meg. 

Og det synes jeg dere også skal gjøre i dag, Gled dere. Det trenger ikke være til jul, det er ikke jeg som skal bestemme hva dere skal finne glede i. Men bruk litt tid på å finne noe fryktelig fint og når dere har funnet dette fine - tenk på det. Lukk øynene og fornem lukt og smak. Kanskje kjenner du stoffligheten i hendene? Er det ikke fint?



Men om du, som vi, er omgitt av blåis ville jeg tatt det litt rolig med den der hoppinga altså.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar