tirsdag 22. desember 2015

Fru Storliens adventskalender; til mor


Det er , for å si det mildt, noen år siden eget juleantrekk ble viet mange timers vurdering...Atskillig viktigere er det å se til at den oppvoksende slekt har klær, sko, hårvoks og deodorant. I tillegg skal man huske å stryke duker, servietter, håndklær og skjorter. Gaver skal kjøpes inn, pakkes inn og leveres ut igjen. Det skal skaffes mat, pynt og et ekstra lager med lys ( ihvertfall hvis det er tomt for de røde lysene jeg kjøpte på salg i januar i fjor). Kort sagt, det hender jeg om kvelden lille julaften ikke har noen spesielt god plan for årets juleantrekk.
Ikke i år. I går tok jeg meg fri fra alle andre ting jeg synes jeg skulle gjort og reiste til nærmeste kjøpesenter for å kle meg opp. Faktisk riktig så hyggelig; nå har jeg to nye antrekk til jul ( og  strømpebukse, hårvoks og deodorant til den oppvoksende slekt )
Tiden for paljetter og full sminke er over for lengst, men hverken jeg eller de andre i huset er tjent med at mor har nuppete genser og matt blikk på den store kvelden.

Hva med deg - tenker du mye på eget juleantrekk, eller er det et stykke ned på din huskeliste også?

PS.
Høvdingen er fullt i stand til å stryke skjortene sine selv og gjør det med jevne mellomrom. Men jeg liker å stryke, så jeg gjør det gjerne.

7 kommentarer:

  1. I år hadde jeg julekjole klar allerede I august! Jeg skulle hjelpe mamma å finne klær da "den sorte" hang der, på salg, klar til å plukkes ☺ og det morsomme er at pappa(85) var med og mente at dette var en pen kjole jeg burde kjøpe!
    Men jeg er usikker på om de søteste, små blir velkledde, de har forsvuttet ut av mors kontroll. ..

    SvarSlett
  2. Godt jobba! Jeg skal ha nytt antrekk for første gang på 20 år. Det blir hvitt, denne gangen.

    SvarSlett
  3. ha ha nå måtte jeg le for det slo meg i går kveld faktisk at jeg ikke engang har ofret dette en tanke ... og det er nok første gang :)

    vi går i kirken før julemiddag, og da er det bunad på menyen, men ingen av oss syns det er særlig ok å valse rundt i bunad her hjemme på julekvelden så da skifter vi til noe lettere. de vi får besøk av i år er ikke spesielt opptatt av å pynte seg, så jeg gjetter på dress og skjorte for mannen og en enkel kjole for a mor :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bruker ikke bunad, så her blir det samme antrekk hele dagen ( eventuelt noe lettere utpå kvelden)

      Slett