lørdag 5. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, Juleskjørt


Jeg har holdt endel sykurs i år, og et tilbakevendende tema er hvor mye ( eller dessverre hvor lite ) jeg syr til meg selv. På høstens siste kurs var jeg eplekjekk og lovde på tro og ære å stille i selvsydd på husflidslagets julemøte.
Men, det var dette med tiden da, som ikke alltid strekker til for alt man skal, bør, må og vil.
Løsningen ble å stupe inn i skapet og hente ut det ultimate juleskjørtet.




  

 Jeg har ikke sydd det nå. For å være ærlig så har det hengt i skapet i noen år uten at jeg har klart å finne noen glimrende anledning. Men altså, denne uka fikk skjørtet være med på møte ( og en liten snartur innom butikken ).
Omsøm og redesign er morsomt, men det er  også viktig å kunne se muligheter i det man ikke bruker. Det være seg utslitte gensere, fravokste olabukser eller gamle slips. Her er det altså en duk.
Og hvis du kunne tenke deg et heidundrandes juleskjørt så finner du forklaringen herr: 

Dette trenger du:
-Rundklipt duk i passe størrelse,
- skråbånd 
(-glidelås 20 cm. ) allternativt en knapp
- merkekritt eller blyant
- sytråd 
-knappenåler
- målebånd 
- saks 
-symaskin 
- strykejern.

    




Dette gjør du:
1. Finn midtpunktet i duken
2. Marker midtpunktet med et lite kryss
3.Mål livvidden til den som skal bruke skjørtet, og tegn en sirkel med utgangspunkt i krysset. 
4. Klipp opp 1 cm innenfor opptegning( sømmonn ). 
5. klipp en splitt og sy i glidelås. 
6. sy på skråbånd som kant i livet. Hvis du ikke syr glidelås bruker du samme skråbånd og kanter splitten.


Jeg målte en kakeboks og kom til det gledelige resultat at livvidde=kakeboksens omkrets. Det sparte meg en del måling...
Og husk en ting: skal du ha et rundklipt skjørt så er det bedre å klippe en for liten sirkel til åpning enn å plutselig ende opp med skjørt med strikk i livet fordi åpningen ble for stor. 

Og du, om du ikke synes glidelåssying er livet og lykken...Husk at det kan være lettere å sy i glidelåsen for hånd. Ofte tar det kortere tid, og du har stålkontroll på hvert sting. En annen mulighet er å lage en splitt som du kanter med skråbånd. 

               

Rundklipte skjørt krever mye stoff, og det blir som oftest minst en sidesøm. Stor vidde gir også en nederkant som er lang, og lenger enn lang. Dette er også et godt argument for å sy et skjørt av en avdanket rund duk – du slipper nemlig å falde den..  Jobben er allerede gjort!


2 kommentarer:

  1. For et herlig skjørt, og slik her i heimen også: Jeg syr altfor lite til meg selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg unnskylde rmeg med at det er så vanskelig å prøve på seg selv, men det gikk jo veldig fint før...

      Slett