onsdag 16. desember 2015

Dagens tips fra systua; sømmonn og tråkling

Behovet for,  og ønsket om, tråkling er variabelt.  Noen tråkler konsekvent, mens andre prøver å unngå denne delen av arbeidet etter beste evne. Jeg tråkler mer nå enn før - jevne sting er stødigere å jobbe med enn knappenåler for hver tiende centimeter ( eller femte, eller tyvende ).

Men jeg er likevel nokså bevisst på hva jeg bruker tid på; ved korte sømmer på stødige stoff uten særlig elastikk holder det med knappenåler . På et veldig elastisk stoff eller stoff hvor du skal være pinlig nøyaktig i forhold til mønster kan det være lurt å sy to tråkletråder og sy midt i mellom. Da er du garantert pen og jevn søm.

Men, la oss si at du skal tråkle en gang og sy med maskin etterpå:

 Husk da å ikke tråkle med samme sømmonn som den ferdige sømmen skal ha. Hvorfor? 
Jo,  hvis du tråkler på en cm og skal sy maskinsømmen med en cm sømmonn ender du opp med å sy tråkletråden godt og grundig fast i sømmen og det er omtrent umulig og veldig demotiverende å plukke opp igjen. Tråkle 0,8 eller 1,2 cm fra kanten og spar deg selv en masse jobb.


Og forresten, de stripene i plata på maskina, der som stoffet ligger...der det står 10, 15, 20...det er millimeter fra nåla og brukes som mål for perfekt sømmonn.


PS.
Når jeg syr bunad, og det står tråkle sammen trøya før prøving så gjør jeg det med lengste stinglengde på symaskina. Samme med buksa. Her sparer vi tid.

2 kommentarer:

  1. Jeg tråkler så og si aldri. Er altfor lat og utålmodig til det, men så hadde jeg aldri fått svennebrev for sømmen min heller.

    Om du har lyst kan du gå inn på bloggen min og se på Chaneldrakten jeg sydde for litt siden og så har jeg sydd en hel mengde dukkeklær til barnebarnet.
    God adventstid.

    SvarSlett
  2. Jeg tråkler sjeldent, kun når jeg setter i glidelås. Og så bruker jeg ytterst sjelden knappenåler også, med mindre jeg skal fordele en ribbkant over et område eller andre litt mer tricky sømmer.

    Som Fru Tunheim hadde jeg nok ikke fått svennebrev for sømmen min, men det blir faktisk veldig fint likevel! Om jeg syr til andre enn meg og mine, derimot, er jeg flinkere og mer nøye. Og så spørs det på stoffet. Trauste, litt tykke bomullsstoffer er lette å sy i, men er det glattere stoffer som sateng koster jeg på meg et par knappenåler.

    SvarSlett