onsdag 9. desember 2015

Fru Storliens adventskalender, sjakk matt

Nei, det blir hverken tolv eller syv slag i år heller. Men vi hygger oss når vi baker, og målet er å finne på en ny vri hvert år. For hvem har sagt at alle kaker må være dønn like hvert år? Kan man tilsette smak i de tyske skivene eller farge i sjakkrutene?

I fjor ble det for første gang testet ut, sjakkruter med midtpunkt. I år utvidet vi enda litt til...jeg unnskylder meg med at jeg ikke spiller sjakk og dermed ikke kjenner spillereglene. Dermed blir rutene mine mer sjakkmatte, men de smaker det samme og gjør seg godt på fatet.



Et år glemte jeg å bruke engansghansker da jeg farget marsipan med konditorfarge og vandret rundt  med hulkenhender i dagevis. Det glemte jeg denne gangen også...da blir man seende sånn ut:


  


Vi er relativt våkne på hva vi spiser til daglig, så å tilsette en skvett konditorfarge i en deigklump tror jeg ikke utgjør noen stor helserisiko. Vi spiser ikke akkurat kilovis av dette.

Hvis du har lyst til å lage småkaker med litt annen farge enn den vanlige kan du bruke konditorfarge, men da må du tilføre litt ekstra mel for å få samme konsistens på de to deigene.

Lykke til med julebaksten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar