søndag 27. september 2015

Høstferie med tenåringer

Ikke før er vi ordentlig i gang med skole, skole, jobb og enda mer jobb så er  det jammen høstferie.
Og jeg beklager å si dette til dere med småbarn, men det blir ikke så veldig mye enklere når ungene blir større. Joda, de kan være hjemme mens vi foreldre jobber. De kan se på tv, Netflix, spille Fifa16, renske kjøleskapet og sove lenge om morgenen. De kan legge egne planer og henge med venner. De kan faktisk gjøre ganske så mye...

Men så synes kanskje vi at de like godt kan gjøre noe mer fornuftig, lufte bikkja i tre timer, gjøre lekser ettersom det tross alt er skole igjen om ikke mange dagene, lese en bok, rydde rom og sortere sokker. Være med mor, eller far, eller begge på tur, kino eller museum.
Og så har vi dette med aldersforskjell og den ene vil av prinsipp ikke det samme som den andre ( jeg undres hvordan det er der det er enda flere unger i huset). Den ene legger planer om overnattingstur sammen med venner, og vi andre sitter på gjerdet og venter på at kanskje-planene enten punkterer eller blir noe av slik at vi kan planlegge fellesdelen.
Og hvis vi eksploderer og forlanger fortgang i planlegging og frivillig flyt av informasjon risikerer vi at alt går i vranglås og fellesdelen også går ad undas.

Mens ungene var små og vi kunne ta dem med på ferie dit vi ville når vi ville hadde jeg en idé om at livet  som tenåringsmor skulle bli som en amerikansk sitcom hvor alle var venner, alle lo og tullet med hverandre, frustrasjoner ble løst over eviglange frokoster som skled over i lunsj mens venner kom og gikk. Jeg så for meg at ungene aktivt ville søke våre råd og vennlige innspill, at de ville like å gjøre ting sammen med oss og at vi skulle være en sånn kul familie som alltid opererte i flokk.
Ja særlig.
jeg har gått mange runder med meg selv. Jeg har prøvd å være kul, snill, innovativ og alt jeg tror skal hjelpe for å få denne Cosbyaktige stemningen i hjemmet. Nå begynner jeg å innse at slaget er tapt. Vi lever ikke i en velregissert hverdag hvor områder som ansvar for eget rom, sortering av sokker, variert kosthold og informasjonsflyt mellom tenåringer og  foreldre ( den andre veien går særdeles fint) ikke går helt etter min plan.
Og etter noen sene kvelder, mange tanker om hvorfor planen ikke fungerer og andre tanker om hva jeg har gjort feil har jeg omsider innsett at dette er helt greit. Dette er livet som tenåringsmor.

Mitt ønske om vennskap, fortrolighet og fellesskap er basert på min ide av hvordan omverdenen skal se meg i min vellykkethet som  mor, ikke hvordan livet egentlig er. Å være tenåring er ikke lett. De er hverken barn ( som vi gjerne vil) eller voksne ( som de gjerne vil). De skal finne egne veier og balansere hva vi skal vite og hva de synes vi bør vite. Når jeg tenker noen tiår tilbake kan jeg ikke huske at vi hadde noe enormt behov for å dele all informasjon med våre foreldre. Det hendte nok at vi også ble utsatt for det vi definerte som utidig mas, men som de mest sannsynlig definerte som vennlig interesse. Selv om vi lever i en verden med større sporbarhet, mulighet for øyeblikkelig varsling hver gang noe går galt og mobiltelefoner er slått på hele døgnet skal vi foreldre likevel respektere barnas behov for å etablere et eget liv, en foreldrefri sone. Det er ikke lett, men det må til.

I år blir det derfor miniferie for mor og den yngste tenåringen mens den andre tenåringen skal avsted med en kamerat. Vi vet sånn noenlunde hvor de skal, vi vet sånn noenlunde når de kommer hjem. Vi vet de er fornuftige fyrer. VI vet de har kjørt lett motorsykkel i opptil flere måneder og vært på langtur før. Vi er ganske sikre på at alt går bra, og vi har fått atskillig flere detaljer om turen ved å innse at vi ikke er kule sitcom-stjerner men helt normale, lett frustrerte foreldre som selv har vært unge.


Uten å gå nærmere inn på detaljer kan jeg vel si at å lese denne boka igjen har gitt meg en fin oppfriskning i dette å være tenåring. 

Min oppfatning av the Cosby show er basert på hvordan jeg opplevde familien på åttitallet. 

5 kommentarer:

  1. Med tanke på hva herr Cosby gjorde på fritida er det vel like greit å ditche ham som rollemodell!

    SvarSlett
  2. Herlig! Med tre barn fra 11-16 år fikk jeg meg en god latter her i lunsjen! Vet (dessverre) akkurat hvordan det er med tenåringer og wannabe tenåring i hus. Er vel sånn hos de fleste- men ikke alle klarer å sette så godt ord på det! Takk!

    SvarSlett
  3. Jeg tror noe av problemet ligger i at vi har så mye planer nutildags. Når alle får gjøre det de vil, når de vil, blir alle mest fornøyde og stemningen blir god, er min erfaring. Hvilket vil si at tenåringene står opp når de vil og får surre med sitt i høstferien. Slapt og sløvt, og så tar vi en tur på kino eller går ut og spiser en dag. Vi gjorde aldri noe særlig i høstferien da ungene var i tenårene, og det fungerte utmerket. :-)

    SvarSlett
  4. Godt skrevet og det gir innsikt i foreldrerollen med tenåringer kan være, for oss som ikke er der HELT ennå.

    Delt på Face..

    SvarSlett