fredag 11. september 2015

brått ble det stilt

Joda, jeg er her. Fordypet i en omsøm eller ivrig opptatt av å foldelegge en stakk eller fylle inn noen franske knuter...Det har blitt lite tid til å skrive, og jo mindre jeg skriver jo vanskeligere er det å komme i gang. Omtrent som med trening, etter en fin sommerferie er det helt klart lettere å komme seg ut og avsted når man har noen å trene sammen med.
I går og i dag er jeg på Fagdagene, en årlig arena for bunadsfolk. I år handler det blant annet om muligheten for en bærekraftig bunadsproduksjon. Vi har flinke foredragsholdere, interessante vinklinger og jeg får så mange tanker og ideer. Jeg får så lyst til å skrive! men så begynner jeg på et innlegg som blir helt teit, sletter det og begynner på et nytt som blir enda verre. Jeg kommer rett og slett ikke ut av startgropa. 

Så, dagens oppgave til dere tålmodige lesere er som følger:

Still meg spørsmål. 

Hva vil dere lese om, hva bør jeg skrive mer om, eller kanskje mindre...Er det noe jeg aldri har skrevet om som dere lurer intenst på? Vil dere ha flere bilder? Andre bilder?
Savner dere lystige Laika?

Jeg trenger rett og slett et vennlig spark bak, en liten dytt ut av godstolen og hjelp til å komme i gang igjen. 



6 kommentarer:

  1. Liker alt du skriver, jeg:) Kan gjerne snakke litt om teknikker. Lurt litt på om det er en type bunad du syr, variasjonene? Men mest av alt, bærekraftig bunadsproduksjon! Er det mulig å holde produksjonen i Norge? Hva skjer med detaljkunnskaper som må til for enkelte bunader? Forsvinner den kunnskapen, eller går den videre til neste generasjon?

    SvarSlett
  2. Du spør veldig vanskelig. Vet som regel knapt nok hva jeg skal skrive selv, enda så sjeldent som jeg skriver. Jeg liker å lese alt du skriver, jeg. Og så var det veldig koselig å treffe deg på fagdagene!

    SvarSlett
  3. Jeg liker generelt å lese det du skriver, fordi jeg liker måten du skriver på. Utover det liker jeg veldig godt å lese om savnet og gleden, når du minnes søsteren din. Også elsker jeg betraktninger fra systua, og historier om kunder. Håper du får litt mer inspirasjon etterhvert :)

    SvarSlett
  4. Jeg elsker de morsomme betraktningene dine fra systua, samt ALT som har med sømteknikk/håndverk/håndverkshistorie å gjøre. Du vet, jeg hater egentlig plattsøm, men har endret syn på det etter at du har beskrevet det som "maling med tråd". Mulig jeg broderer ferdig juletrematta i år, da...

    Men ja, særlig sømteknikk er interessant! Forskjellige broderisting, monteringsteknikker, tråkleteknikker, og så bortetter.

    SvarSlett
  5. Skriv gjerne mer om mammarollen,om å få større barn, hvordan dere løser utfordringer/uenigheter(og hvordan mor skal slappe av når ungene er ute på vift)
    Fortell om omrsomme/vasneklige kunder! Om hverdagen som egen sjef.

    SvarSlett
  6. Jeg liker alt du skriver jeg!
    Alt fra morsrollen, kunder, Laika, døden, til det faglige rundt bunader.
    Skriv gjerne om teknikker - hvordan legge folder, hvordan lage franske knuter, hvordan feste tråden pent. Hvordan lage en understakk og hvorfor man bør ha dette. Hvordan lage hosebånd (heter det det? strømpebånd til herrer) selv? osv.

    SvarSlett