fredag 18. september 2015

Bunadkurs; Hvor flink må jeg være?

  

  
Her en dag fikk jeg en hyggelig epost fra en dame som har lyst til å gå på bunadkurs. I den anledning lurte hun på hvor flink hun må være for å sy bunad. 
 Svaret mitt ser du her:

Takk for hyggelig epost. Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål, ettersom det ikke alltid er så  lett å si hva som er godt nok. 
I kursteksten står det at deltager må ha grunnleggende sømkunnskaper. Med det mener vi at du skal kjenne din egen symaskin, vite hva det vil si å tråkle og en del andre sømtekniske begrep. Du bør ha et visst forhold til håndsøm og ha brodert tidligere ( hvis du skal brodere).

I tillegg avhenger det av hvilken bunad du vurderer å sy. Er det mye broderier, og liker du å brodere? Er det mye håndsøm? Og hvis det er mye som skal syes på maskin, har du symaskin?
Noen bunader er enklere enn andre, det er færre sømtekniske finesser og selve tilpasningen er enklere. 

Men det avhenger minst like mye av din egen motivasjon. Min mening er at om du virkelig har lyst til å sy så får du det til! Dette er også en viktig årsak til at det er vanskelig å si nøyaktig hva man bør kunne eller ikke. Noen av oss blir inspirert av Pippi Langstrømpe "dette har jeg ikke gjort før så det får jeg helt sikkert til" sier de og går løs på nye utfordringer med stor entusiasme. Andre vil helst vite nøyaktig hva de skal lære, på forhånd, slik at de kan øve seg før kurset. På samme måte ser vi også at noen har stor tro på egne kunnskaper, mens andre er usikre og tror de ikke kan noe som helst. I begge tilfeller kan virkeligheten være en helt annen.

jeg liker å ha elever som i tillegg til å ha grunnleggende sømkunnskaper er nysgjerrige på bunadsøm, er villige til å ta opp igjen sømmer og ikke minst - som hører på det jeg sier. Og jeg blir alltid glad når mulige elver gjør som du og tar kontakt på forhånd.

Velkommen på kurs!


Hilsen Fru Storlien

Så, mener jeg at alle skal sy bunaden sin selv? Nei, absolutt ikke. Men jeg tror fullt og fast at atskillig flere kunne klart å sy hele eller deler av bunaden sin selv hvis forholdene ligger til rette for det.



  




2 kommentarer:

  1. Aud Johanne Bergersen18. september 2015 kl. 16:55

    Det anbefales på det sterkeste at man kan sy på maskin - og selvfølgelig håndsøm og brodering, men man lærer veldig mye hos en flink lærer. Jeg har gått på kurs hos Barbro og hun har lært meg utrolig mye.

    SvarSlett
  2. Hvis bunadsfolket er engstelig for at tradisjonen skal dø ut og at folk ikke syr selv, burde de legge til rette for at flere skal kunne klare det. Jeg har selv sydd bunad til min datter i konfirmasjon, men har somlet med veska. Har kjøpt alt hos husfliden, men beskrivelsen som fulgte med var en katastrofe. Ikke angivelse av hvor mange tråder man skal bruke til brodering og mønsteret som fulgte med var til sjalet, for det var det eneste de hadde. Betaler du for veske-pakke burde info være langt bedre enn dette. Veldig vanskelig å finne instruksjoner og info på nett. Virker som om det skal være en hemmelighet :-)

    SvarSlett