fredag 25. september 2015

bunadbrodering, ullbroderi



             

Det er jo såååå koooselig....?


Bunadbrodering er overhodet ikke lønnsomt. 
Tidvis er det også dørgende kjedelig. Hvis vi også tar med at det er tidkrevende kan man jo undres hva som er vitsen.

Har jeg noe større ansvar for å holde denne delen av kulturarven i hevd enn andre?
Nei, det har jeg ikke. 
Så, skal jeg gå over til å bare sy om bunader andre har montert, 
eller til nød montere materialpakker som er brodert i det store utlandet? 
Skal inntjening være alt som gir mening?

Selvsagt tenker jeg på dette når jeg sitter med bøyd nakke og broderer på en raudtrøye fra Telemark. For når alt kommer til alt kunne jeg gjort veldig mye annet som er mer lønnsomt, og den der kulturarven er det vel andre som kan ta seg av.
Men hva skjer om vi alle tenkte slik. Tenk om alle som syr bunad tenkte profitt hele tiden og absolutt aldri gjorde noe av ren glede, entusiasme og idealisme?
Jeg tror det ville blitt ganske trist. Trist og grått. 
Og etterhvert forsvinnende lite kunnskap om kulturarv.

Så jeg broderer videre. 

Og så er jeg hoppe-opp-og-ned-og-klappe-i-hendeneglad for at helgekurset på RaulandsAkademiet har tolv påmeldte. 
Tenk det dere, tolv stykker som vil tilegne seg kunnskap i bunadbrodering, ullbroderi
Det er rett og slett fantastisk!

2 kommentarer:

  1. Det er helt fantastisk at noen kan og vil brodere bunader, det hadde blitt litt lite standarder dersom jeg satt bak nåla... Hadde tatt meg en fruhet her og der for å gjøre det enklere og bli fortere ferdig...
    Heldigvi kan jeg brukes til andre ting! Hva gjør du forresten for å forebygge skader et? prøver jeg strikke får jeg senebettennelse og stive skuldre før det har gått en kveld. Mulig jeg starter for hardt og er for utrena?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde nok også tatt noen mindre heldige snarveier i ditt yrke:-)
      Angående skader så begynner jeg å kjenne at jeg har skuldre, særlig i travle perioder. Jeg prøve rå skifte arbeidsstilling jevnlig, er bevisst på å holde skuldrene lave ( ihvertfall fysisk) og så trene rjeg med ujevne mellomrom. Antagelig bør jeg begynne å trene mer, og særlig styrke.

      Slett