mandag 28. april 2014

spørsmål om bunad?

En arbeidsuke til første runde med konfirmasjoner. To arbeidsuker til litt flere konfirmasjoner.Tre arbeidsuker til 17.mai.

Jeg tror vi gjør det enkelt i dag; jeg går på jobb og så blir jeg der. 

Det dere kan gjøre er følgende:
Still meg spørsmål om bunad, bunadtilbehør, skikk&bruk og vask&stell. 
Kort sagt gi meg inspirasjon og ideer til fornuftig blogging i tiden fremover. Hvis ikke kan det fort bli mange fine bilder av sol som går opp og sol som går ned, blomster i motlys og kaffekopper med og uten duk.


Så, godtfolk, fyr løs og så skrives vi!



20 kommentarer:

  1. Fine nordlandsbunaden. Jeg tror jeg ofrer å ha den på i år da jeg blir alene med ungene på 17 mai, henning skal jobbe. Føler jeg trenger noe jeg lettere kan springe etter Yme i.. Men jeg lurer på, hva er korrekt plassering av søljer der? Den lille øverst eller nederst. I min familie er vel jeg den første som har bunad og på Hennings side er de litt uenige.. Og er det krise og helt forbudt å bruke sånn kjede for å holde sjalet på plass??

    SvarSlett
    Svar
    1. I Norsk Bunadleksikon er den store avbildet øverst og den lille nederst over livet. I tillegg på ett av bildene, en ekstra sølje i "sprekken" på livet. Det er og brukt kjede til å holde sammen/ holde fast sjalet på det ene bildet, kun brettet inn under livet på det andre bildet.
      Ha en fin feiring!

      Slett
  2. Det lages jo mange nye bunader hvert år. Hva skjer med de gamle bunadene? Blir de kastet? Henger de bare på loftet? Blir de utslitte? Har du sett noen gjenbruksprosjekter basert på bunader?

    SvarSlett
  3. Jeg har vært så heldig å arve noen svært gamle skaut. De er for skjøre til å brukes, så hva gjør man med sånne ting? Pakker det fint inn og gjemmer det? Rammer det inn? Leverer det til museum?

    SvarSlett
  4. Hei!
    Jeg lurer på: hva er dine beste oppbevaringstips? Jeg regner med at du som er proffs har enda fler dingser og dongser enn meg, hva slags system har du? Enhetlige bokser med tydelige etiketter, umake sjarmerende blikkbokser i forskjellige (ikke stabelbare) fasonger, store (stygge?) fiskeutstyrsbokser etc.
    Og er alle nåler, knapper, bånd, oppskrifter etc på en plass, eller trenger en en nålepute ved hver potentiell syplass? Hva er den beste løsningen når en skal ta med håndarbeidet på tur og trenger litt av hvert...
    Jeg bor på liten plass og prøver hardt for å få oppbevaringen å gå opp for meg, takknemlig for tips!
    Takk for super-koselig blogg, gleder meg til bunadssesong og 17 mai!

    SvarSlett
  5. Jeg har lært meg å brodere hardangersøm, og har så lyst til å brodere et forkle til rondastakken min. Jeg har googlet og vært på Heimen og spurt, men finner ikke noen mønster/oppskrift som er egna. Vil gjerne brodere på lin, har ikke prøvd men det må da bli fint?
    Hvordan går jeg fram, har du tips om mønster og hvor jeg skal handle?

    SvarSlett
  6. Tiåringen blir jo konfirmant en vakker dag om noen få år. Vi har min mormors gamle blå Romeriksbunad i slekta. Hun var født i 1920 - jeg tipper derfor at bunaden var ny i ca 1934, altså for 80 år siden. Den har holdt seg ganske godt, men må nok flikkes litt på noen broderier og selvfølgelig sys inn til en smal konfirmant. Hva mener du - er det en god ide at dette blir datterens bunad om noen år?

    SvarSlett
  7. Synes du noen bunader er stygge, eller, mindre pene? Du skal slippe å komme med konkrete eksempler!
    Eller blir man så inne i bunadsverdnen at alt blir pent?
    Jeg er jo (som du vet) en rimelig ivrig koftebruker men jeg synes ikke alle kofter er like pene. For eksempel synes jeg holbien til enkelte sydsamer ser helt fjernt plassert ut. Men jeg vet også at mange kofter jeg synes er pene, ville vært rimelig stygge om de var i samme farger og stoff, men kjoler. Det er som om det er en standard for kofter, og en annen for andre klær.
    Har en bunadssømmerske lov å i all hemmelighet mislike enkelte bunader? Eller er det rett og slett umulig, etter mange år i yrket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må lese meg opp på kofter! Det tenekr jeg veldig ofte når jeg leser bloggen din - jeg vil vite hva holbien er!

      Slett
  8. Kjekt med spørsmålsrunde!
    Hvilken bunad har du selv? Eller skal man si hvilkE?
    Og hvilken bunad synes du det er mest jobb med å lage?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har råndastakk og damaskkjol.
      Og mest jobb, tja si det. Jeg er litt usikker - det avhneger av så mye. Men jeg vet jo noen jeg ikke kommer til å montere igjen, blant annet en fra Nord-Norge. Den var merkelig.

      Slett
  9. Nytt spørsmål:
    Skal bunadskjortene strykes med "strykebrett" på ermene, eller rundstrykes???

    SvarSlett
    Svar
    1. De skal visst helst være rundstrøket. Men altså, om det er slik at du aldri får det fint og glatt i rundstrøket utgave så lager du brett på ermet og bruker bunaden med glede!

      Slett
  10. Har du tips til hva som kan gjøres med en bunad som er for stor og ikke kan sys inn mer enn den allerede er (pga. broderier)?

    Jeg fikk bunad til konfirmasjon. På Husfliden tok damene ett blikk på meg og to på opphavet og kom til konklusjonen at ”Her får vi ta godt i!” Så her sitter jeg da, to tiår senere, med konfirmantkropp og nesten ubrukt bunad tilpasset en vektklasse 50-100 kg over min egen. Jeg har prøvd å legge på meg, tro meg, men kiloene havner et sted på kroppen der stakken uansett skal ha god svingom. Jeg vurderer å få sydd nytt liv, men er redd for at fargenyansen i ullstoffet blir for ulikt stakken. Kanskje broderingene vil skjære seg også. Fat suit i hardangersøm eller bunadsskjorte med oppblåsbare elementer på innsiden hadde kanskje vært noe å satse på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg skal skrive et eget innlegg om dette! Men faktisk ; her er det bare en ting som hjelper - du må ha ny bunad. Jeg skal utdype dette og utfordringene med å sy til konfirmant om noen dager. Takk for innspill - dette er noe som er lett å glemme, men det er noen av dere.

      Slett
  11. Takk for fine og spennende spørsmål! Dere som ikke har fått svar her har fått svar som eget innlegg.

    SvarSlett
  12. Hei:-) Jeg har tenkt å få meg raudsaumbunad til min konfirmasjon. Jeg er ikke så glad i det tynne beltet, så jeg lurer på, kan jeg ha et bredt belte som på beltestakk på raudsaum bunaden?

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. Hei har fått sydd ny lunderbybunad, men føler livet er for høyt opp , svært ubehagelig, belte ble rart og. Hvordan får jeg det 1.5cm lengre ned? Har du et råd? Takk



    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det er vanskelig å mene noe uten å ha sett bunaden på, men mange bunader er høyere i livet enn det vi er vant til fra de fleste andre klær vi går med i dag. Jeg ville aller først tatt kontakt med den som monterte bunaden din for å høre om han eller hun kan gjøre noe med det. Hvis det ikke gir resultat ville jeg kontaktet en annen bunadtilvirker og fått hjelp.

      Slett