onsdag 23. april 2014

sang fra systua

Det hender, ikke så rent sjelden, at potensielle kunder omtaler jobben som skal gjøres som liiiten. Dette stemmer sjelden overens med virkeligheten. For eksempel har det null og niks å si om du syr inn eller ut overdelen av bunaden hvis du ikke gjør noe med stakken ( og her snakker vi ikke sømmonn i sider, men justering av folder, rynker eller piping ).
Så, klok av skade, gir man aldri pris pr. telefon på slike enkle små fiksetrikse jobber.

I dag skjedde imidlertid noe helt usedvanlig - den liiiille jobben viste seg å være nettopp det. Liten.
Gledelig, overraskende, hyggelig. Kryss i taket og tjolahopp. Faktisk så bra at jeg deler et dikt:


Alle damer vil så gjerne
vera vakre og moderne,
og til meg dei alle går 
sommar, vinter, haust og vår.
Somme vil ha kjolen vid,
somme stutt og somme sid
og eg måler tyet rett,
klipper, prøver, snøgt og rett
syr med stutte, jamne sting
mange vakre fine ting.




Noen drømmer fra autovernet ble virkelige...jeg ble faktisk sydame. Bortsett fra at jeg syr bunad da. Men da jeg var 11 år visste jeg vel ikke at det var et fag. Eh, da jeg var 11 år var det ikke et fag. Det ble det først mange år senere. Bunadtilvirkerfaget ble lagt inn under lov om fagopplæring i 1997, for å øke arbeidets anseelse , formalisere kunnskap og bevare tradisjonshåndverk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar