tirsdag 29. april 2014

spørsmålrunde: nordlandssølv

Første spørsmål gjaldt bunaden på bildet - nordlandsbunaden:

Fine nordlandsbunaden. Jeg tror jeg ofrer å ha den på i år da jeg blir alene med ungene på 17 mai, henning skal jobbe. Føler jeg trenger noe jeg lettere kan springe etter Yme i.. Men jeg lurer på, hva er korrekt plassering av søljer der? Den lille øverst eller nederst. I min familie er vel jeg den første som har bunad og på Hennings side er de litt uenige.. Og er det krise og helt forbudt å bruke sånn kjede for å holde sjalet på plass??
 hilsen livet i casa didriksen

Og ikke lenge etter kom det et svar i kommentarfeltet:

I Norsk Bunadleksikon er den store avbildet øverst og den lille nederst over livet. I tillegg på ett av bildene, en ekstra sølje i "sprekken" på livet. Det er og brukt kjede til å holde sammen/ holde fast sjalet på det ene bildet, kun brettet inn under livet på det andre bildet.
Ha en fin feiring!
hilsen anonym

Det vil ofte være lokale variasjoner i bruk av sølv. I noen bygder har "alle" den store sølja nederst, mens det andre steder er en uskreven lov at lillesølja er lengst ned. Sistnevnte er det vanligste, og vel også det som går igjen på "offisielle " bilder og anbefalinger.
Det er viktig å huske følgende:
Jo bedre økonomi vi får som samfunn, jo mer sølv har vi på bunadene våre. Opprinnelig var det ikke to søljer og tre spennesett på nordlandsbunaden og sjalsfestet er av relativt ny dato. Og siden mange brukere av nordlandsbunad har gått rundt med sjalet på snei, eller opplevd å miste hele frynsestasen, ble sjalsfestet raskt populært.
Du trenger det ikke. Noen syr hemper på innsiden av livet som de putter snippene inn, andre lar bare sjalet ligge løst innbrettet i livet.
Jeg har sett noen eldre bilder hvor nordlandsfrøknene har fjongt knyttede sjal, det var faktisk ganske fint. Men jeg tror likevel ikke det er noe jeg skal agitere voldsomt for å få innført.
Og angående den der tredje sølja, den det refereres til fra bildet i Bunadleksikonet - den er ikke ikke vanlig. Glem den.

Og apropos dette med bunadbruk når man har småbarn: Jeg støtter deg helt og fullt. Høvdingen jobbet 17.mai da Woody var halvannet år og særdeles lett på foten. Det året brukte jeg ikke noe av pengene jeg hadde sneket ned i bunadskoa ( dette var før jeg sydde stikklomme i splitten på bunaden min)....Jeg løp. Og løp. Og løp. Og nei, jeg sendte ikke bare ømme tanker til han som satt et annet sted...



7 kommentarer:

  1. A propos hvor man skal oppbevare penger i/på en bunad: På romeriksbunaden min er det en lur lomme på understakken. Den er ganske romslig - har sett folk oppbevare både kamera og litt av hvert der, haha. Og penger. Den sitter såpass langt ned at man har tilgang nedenfra også - det er jo mest anstendig når man f eks skal kjøpe lodd på 17. mai... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du får plass til mye i de lommene! Og så e rdde kjekt plassert slik at man slipper å stå og krafse i splitten foran på stakken. Bunaden min går til tjukkleggen, så det er litt lite plass til underksjørt - jeg bruker mamelukker i steden.

      Slett
  2. I vår familie er det vanlig å ha den lille sølja som lukning på vesten. Jeg ser at det er forholdsvis vanlig men ikke i tråd med retningslinjene til opphavet av Nordlandsbunaden. Har Fruen noen tanker å dele om det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette har jeg tanker om!

      Jeg synes man skal være åpne for og positive til slike familievaner! Det er flere som gjør dette, det er vel isteden for en hekte øverst? Dessuten er det ikke alle som har plass til både stor og liten sølje fra halsgrop og ned til toppen av livet.

      Slett
    2. Ja vi har ikke hekte øverst. Jeg har tygd litt på denne og kom frem til at siden vi liker det sånn gjør vi det. Det er viktig å føle seg vel i bunaden. Ellers blir den ikke brukt.
      Jeg holder på med sidte finish på min datters bunad nå og jeg håper ho vil bli like glad i sin som jeg er i min.

      Slett
  3. Takker for informativt svar, og vet du her ramlet det inn en invitasjon til konfirmasjon så da blir det bunad i mai alikevel. Bare vi voksne som er invitert.. Fantastisk!

    SvarSlett