onsdag 16. september 2015

Min første bunadskjorte



Har jeg fortalt om da jeg skulle montere bunadskjorte for første gang?

Det var da jeg for noen tiår siden jobbet på Husfliden i Oslo. Jeg hadde begynt å snike meg fra garnavdeling til bunadavdeling. Litt fordi de der inne hadde lov til å ha kaffe på bakrommet, litt fordi de hadde så fine og myke silkebånd, litt fordi de fikk esker med broderigan og stoffruller som i største hemmelighet ble båret ned i kjellerlageret og plassert med leverandørnavnet inn mot veggen...Og mest av alt fordi det var så mange spennende bunader der inne. 
Jeg hadde sydd noen år, gått sømlinje og var buntmaker. Og jeg hadde veldig lyst til å prøve meg på bunadsøm.
Og gjett om jeg fikk prøve meg! En brodert Telemarkskjorte ble med meg hjem, med måleskjema og sømforklaring. jeg leste og leste. Legg belegget på skjortebryst , sy, vreng og klipp...
Ja særlig, tenkte jeg og tok materialpakken med tilbake på jobb. En erfaren skjortesyer tok jobben og jeg slo meg til ro med å sy gjortebånd bakpå billedvevtepper.

Nå dør jeg ikke lenger innvendig om jeg må klippe i stoff andre har brodert, og jeg skjønner stort sett alltid hva en sømforklaring egentlig sier. Men noen ganger gjør jeg som den som vagt formulerte sy,vreng og klipp. I går skrev jeg at jeg sydde prikkesting og spilesøm. For meg er dette sømteknikker jeg er godt kjent med, og ord jeg bruker. Det er det naturlig nok ikke for alle.
I dag tar jeg derfor bilder av begge teknikker, for å lage et mer oppklarende innlegg.

Og snart, snart ,snart skal jeg begynne på broderiet på bildet. Noen skal få raudtrøye til jul!

PS.
Ved nærmere ettertanke var det med kaffekanna på bakrommet ikke bare litt, men ganske viktig! Vi i de andre avdelingene stod og gikk hele dagen, å sitte i arbeidstiden var uhørt for oss som solgte vevgarn, filleryer, smijern og alt annet enn bunader og bunadtilbehør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar