onsdag 21. april 2010

Spørsmål om bunad?

Med fare for å gjenta seg selv til det kjedsommelige nevner Fruen at nå nærmer 17.mai seg. Det medfører hektisk aktivitet på systua, mye skal være ferdig og mer kunne man sydd om døgnet hadde noen flere timer... Det ringer stadig folk som har litt for store eller litt for små bunader, og selv om man vet at tiden ikke strekker til er det vanskelig å si nei, dessverre. Her er det fullt.
Andre ringer for å spørre om bruk av tilbehør, sølvbelter, bunadsparaplyer og annet man tror er tvingende nødvendig. Fruen er lunken til sølvbelter, de brukes i draktområder der det har vært tradisjon for dette fra gammelt av, ikke overalt ellers. Hva bunadparaplyer angår, så nektet Fruen i sin tid som diskenspringer å ha dette i standardsortimentet og disse "tingestene" måtte spesialbestilles. Her heies det heftig på vanlige svarte paraplyer, tro meg, det er mye penere.
Forøvrig er Fruen sterk tilhenger av hodeplagg, og går selv rundt som en teskjekjerring med stiva skaut ved festlige anledninger.
For noen dager siden stod innlegget om vask og stell av bunadskjorter å lese her, men om noen skulle ha andre spørsmål om skikk og bruk av bunad; spør i vei! Hvem vet, kanskje ditt spørsmål kan gi en stresset sydame inspirasjon til vettug blogging!

4 kommentarer:

  1. Hei.
    Først vil jeg bare si at jeg liker bloggen din så godt! Du skriver strålende om både morsomt og alvorlig stoff.

    Kjekt også å lese om bunad og bunadskikk (jeg er alltid helt enig med deg). Her i Bergen er det mange som har Bergensdrakt (Den Sissel i sin tid hadde på seg da hun sang i Grand Prix). Noe av det særeste jeg ser er damer som gjerne vil være litt "sexy" på søttende mai og dermed lager seg en liten utringning ved å plassere søljene nede mellom brystene på Bergensdrakten.. Vet ikke om jeg skal le eller grine.

    Selv er jeg så heldig å ha hele to bunader. En hverdagsbunad og en festbunad fra Nordhordland. Begge er flittig i bruk. Jeg har linskjorte og forkle i "kvitsaum" som min mor har laget og jeg har lært å legge skjorten fuktig i kjøleskapet (i en plastpose) over natten før jeg skal stryke den. Da skal den visst bli ekstra stiv og fin. Kjenner du til dette trikset?

    Ellers lærte jeg noe nytt da du tipset om å stryke skjorte/forkle noen dager før det skal i bruk slik at all fuktighet er borte.

    Lykke til med jobbinspurten før 17. mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den het Bergensdrakt da Sissel bar bunaden i Grieghallen. Den gang hadde drakten en liten sølje helt oppe på blusens krage Og en større sølje litt lenger nede (men den skal selvfølgelig ikke plasseres som du beskriver) I dag heter den BERGENSBUNAD og skal kun ha EN stor sølje oppe på på blusen (se Bergen Broderiservice)

      Slett
  2. Jeg liker også bloggen din, og ikke minst all bunadpraten! Jeg er nesten alltid enig :)

    Hadde ikke hørt om å stryke skjorta noen dager før, det passer jo også godt for den som alltid har nok stress i siste liten. Greit med det som kan gjøres på forhånd. Hadde bare lært det med at man ikke skal stryke før man henger bort skjorta, så jeg har sikkert vært *for* forsiktig.

    Jeg har en gammel arvet linskjorte som begynner å bli litt sliten, så jeg lurer på om det fins bomullsskjorte til litt "røffere" bruk? Jeg har en (sør-)trønderbunad der skjorta er helt hvit, med hvitt broderi.

    Jeg lurer også på om du kjenner til noen på Østlandet som syr cape til trønderbunad? Originalen er blå, men jeg syns det ser rart ut på grønn bunad som jeg har. (eller syns du det er helligbrøde å velge cape i samme farge som stakken?)

    SvarSlett
  3. Ragnhild: Takk! Ja, jeg har også lært dette med å oppbevare linskjorte i kjøleskap, det gjør linfibrene enda blankere. Og apropos sexbomber i bunad, de mislykkes alltid...
    Strikkelise: jeg tror du "må" ha linskjorte...Angående cape så er jeg litt usikker på dette med farge, men sjekk med Husfliden Trondheim eller Heimen i Oslo, de forhandler denne bunaden. De syr den også, i likhet med meg:)

    SvarSlett