fredag 23. april 2010

Den store gleden


Om Queenie var myk i stemmen og mild i blikket da hun bad om alvekjole, var hun ikke mindre mild og myk da kjolen ble presentert. Stasen ble til ved hjelp av tre lag skjørt; underst dobbelt lag med tyll i ulik høyde, så et lag forsilke og øverst et lag paljettstoff. Høydeforskjellen på skjørtene endte på omlag ti cm.  Vingeproblemet ble enkelt løst ved å lage knytting på skuldrene og la de lange endene henge ned bak. Effekten ble en miks av vinger og Audrey Hepburns svarte kjole i Sabrina. 

Det passer ikke alltid å rydde vanlig jobb til side og bruke tid på en kjole som mest sannsynlig bare brukes en gang, men når man står ved siden av en strålende fornøyd frøken på syv år som deler ut godord  og hyllest til mors sømkunnskaper, da er man veldig glad for at man tok seg tid. Og så syr man heller litt lenger utover natta...

7 kommentarer:

  1. Så flott kjole, kan levende forestille meg den fornøyde feen. Må være herlig å kunne glede andre på den måten. ☺

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Så heldig Queenie er som har en mor som deg! Det er ingen selvfølge å få spesialbestilt kjole. Jeg har forresten sydd krone av det paljettstoffet, og er derfor stum av beundring for alle som tør nærme seg det med saks og nål (nå er jeg ikke spesielt erfaren innen sying, men det stoffet var noe herk å sy av!)

    SvarSlett
  4. Helledussan så flink du er, den var jo kjempe skjønn.
    Skjønner at queenie var mild og myk ved overekkelsen.
    Dessuten er jeg ganske sikker på at hun er det vakkreste alven i Bursta`n og at venninnene er grønne av missunnelse...

    SvarSlett
  5. Så søt kjolen ble :-) Jeg fikk prinsessekjole av mamma da jeg var lita, det var helt fantastisk...

    SvarSlett
  6. Sulvis: :)
    Sommertid: Takk! Hun, og venninnene, var over seg av lykke.
    Elisabeth: Ja, det er moro. Jeg er glad så lenge hun er fornøyd med hjemmesydde kreasjoner.
    Kasober: Dette paljettstoffet er ikke av det stiveste så man kan sy uten at paljettene spruter veggimellom. jeg sydde kjole av den sorten for et års tid siden, og plukket halve paljetter fra de merkeligste steder i lengre tid.
    HKH: Takk, hun ble så fin og fornøyd at jeg nesten, men bare nesten, postet bilde av hele alven!
    Ragna: Alle burde ha minst en prinsessekjole i løpet av livet! Tipper du likte fargene i denne?

    SvarSlett