søndag 25. april 2010

Bunad & bunad light

Bunadsesongen er offisielt i gang, hvertfall for Fruens del. Vi har vært i konfirmasjon idag; Queenie stilte i damaskkjol fra Gudbrandsdalen som heldigvis passer i år også, Fruen iførte seg råndastakken som heldigvis passer litt bedre enn ifjor, Woody stilte i dress og det samme gjorde Høvdingen. Det kan være vanskelig det der med bunad i festlig lag, for selv om bunad er godkjent som gallaantrekk og således kan brukes til enhver anledning er det ikke alltid stas å være eneste mannlige bunadbærer i forsamlingen. Heldigvis kunne Høvdingen gå for bunad light versjonen i dag, og innviet sitt bunadslips fra Øst-Telemark.
Når sant skal sies har Fruen vært nokså bekymret for hva han ville si, disse slipsene markedsføres med for de som tør, og mangt og meget kan sies om husets herre men noen påfugl er han ikke. Heldigvis falt det i smak, og flertallet av forsamlingen syntes også det var stilig. Men 17.mai får slipset hvile, da er det full pakke som teller og gjelder!
Og hva bunadpolitiet ville si? I slike situasjoner støtter man seg til tidligere bryske utsagn fra Fruen - bunadpolitiet, det er meg det!

ps. Slipset er på ingen måte rimelig, men en kombinasjon av kjærlighet ved første blikk og en hyggelig ekstrainntekt gjorde utslag, samt vissheten om at man selv har mottatt små, glitrende pyntesaker som også koster litt ved enkelte anledninger. 

6 kommentarer:

  1. Fantastisk slips! Jeg trykket meg resolutt frem til salgsstedet, fast bestemt på å bestille et i tide til 17. mai. Men skrekk og gru for en pris! Jeg skjønner hvorfor det koster så mye, men jeg må nok tenke meg om et par ganger før jeg bruker så mye penger på et slips (selv om det var utrolig fint, da).

    SvarSlett
  2. Takk for sist. Veldig hyggelig!
    Kjempestilig slips. Så artikkelen om Sptzbrgn i Dagbladet Søndag. Jeg har sans for lek med kulturarven. Prisen: Håper du får minst like mye pr. kvadratmeter.

    SvarSlett
  3. Hei Fruen!
    Så flott det ser ut, ja, jeg ville blitt overrasket hvis ikke Høvdingen hadde blitt glad for dette! Bunad light tror jeg passer for de aller fleste. Bunadspolitiet rasler muligens med søljene sine, men her tror jeg at fornuften bør råde, og at man sier velkommen til noe nytt som lukter av 2010! Ja, han er sikkert verdt det, og jeg har den samme tanken når det gjelder min bedre halvdel, han med nikkers- og ullvegring!

    Forresten, holder du kursene i Asker? Lurer på om jeg skal melde meg på hvis du har kurs til høsten - for å sy bunad til min voksne sønn.

    En kjempefin uke ønskes deg i en travel sy-tid!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  4. wow!
    Slikt no vil jeg ha til mannen :D

    Fantastisk kule! digger! Genial ide!
    Fant ikke noen i fra passende region, men ser det er brodert på vanlig bunadstoff, så strengt tatt så burde det da være mulig å ta ideen og lage sitt eget slips, blir vel ikke like strøkent, men...

    Forresten, Cathrine satt meg på en ide, ekstremvarianten av dette bunadsslipset må jo bli søljeslips, altså, slipsform men i metall!

    SvarSlett
  5. Fra kontorfronten er i tvil om denne nyvinningen. Vi håper vi slipper å se disse slipsene på mannlige byråkrater i korridorene og på møter. Vi vil helst ikke se dem på byråkrater i festlige anledninger knyttet til jobben heller. Mulig vi er litt konservative når det gjelder slips (også).

    SvarSlett
  6. Kasober: ja huff, det er dyrt. Vi håper han ikke auser det til altfor ofte.
    Nina: Veldig hyggelig og gjentas gjerne! Dette kan vel forøvrig sammenlignes med bikinier, som også er skamløst dyrt pr. kvadratmeter...
    Cathrine: Bunad light kan jo være en slags oppvarming? Kom gjerne på kurs!
    Anne: Jeg har sett noen fiffige hunde"bunader" med søljer og stas, men der går grensen. Slipset kan man sikkert mekke til selv, men her er finishen upåklagelig og broderiene perfekte.
    KOntorfronten: Jeg tror dette er noe man enten liekr eller ikke liker, det er liksom ikke noen mellomting.

    SvarSlett