fredag 16. april 2010

Om å være "noe"

Her forleden drakk man kaffe med en venninne. I motsetning til Fruen har denne venninnen gått på Universitetet, og kan derfor uttale seg med stor ekspertise om både det ene og det andre. Samtalen kom inn på det som nå heter Design&Håndverk, og mulighetene dagens ungdom har til å få en håndverksutdannelse ( ikke overraskende har vi et nokså ulikt syn på hvor gjevt dette er). Etter å ha vikariert noe på denne linjen er Fruen lettere frustrert over både engasjement og innsats blant elevene som heller disser en time for å se tot fab ut når de har forsovet seg enn å komme usminket på skolen.
Så kommer dagens, om ikke ukens kommentar, fra venninnen:
Du vet det, at i de fleste familier er det noen som ikke har evner til å strekke seg lenger enn til slike linjer, og som aldri får en ordentlig utdannelse.
Etter å ha skoldet munn og svelg med varm kaffe i forfjamselsen gjorde Fruen det eneste fornuftige, hun gikk rett i skyttergraven og dro opp tunge skyts:
Mener du sånne som meg?

Det ble et raskt skifte av tema... Men hvorfor er det slik? Vi trenger noen som vasker, noen som selger melk og brød, noen som skifter glidelåser, syr inn bunad og reparerer ødelagte kabler like mye som vi trenger leger, lærere og konsulenter innen diverse fagfelt.

10 kommentarer:

  1. Jeg tror det bunner i usikkerhet, jeg. Er man trygg på seg sjøl trenger man verken å yppe eller å la seg slå. Le av det hele. Det er jeg sikker på Budda ville sagt ;)
    Artig lesestoff, godt formidla!

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig enig med deg - selv om jeg har ni år på universitetet bak meg. Jeg pleier å si at jeg måtte gå på universitetet fordi jeg ikke hadde noen talenter. Skulle likt å se ansiktet på din venninne da du spurte om hun mente sånne som deg, he, he.

    SvarSlett
  3. I alle familier, har du hørt? Tror forøvrig sånt er ganske vanlig. Selv internt i IT-bransjen har vi slike hierarkier. Når jeg forteller at jeg har 3-årig IT-utdannelse, så får alle de IT-folkene som har 5-årig mastergrad et sånt litt rart uttrykk i ansiktet...

    SvarSlett
  4. Å, så tankeløst sagt av venninnen din. Bra du fikk sagt den replikken tilbake. Ellers synes jeg kasober får sagt det på en bra måte.

    Det er nok hierkier i alle fagområder og yrker. Slik er det helt soleklart i teaterbransjen også.

    Fortsatt god helg.

    SvarSlett
  5. Pinneguri: Ja, usikkerhet og gamle fordommer. jeg tar meg overhodet ikke nær av det, men blir likevel overrasket over at noen får seg til å fyre av slike utsagn
    Kasober: Hun ble nokså overrasket, det hadde vel vært høfligere av meg å ikke kommentere det. Men siden jeg da altså er sydame og dermed dum som et brød kan jo jeg også tillate meg enkelte utspill...
    Ragna: Haha, kan tenke meg det. Og sant nok, hierarkier er det overalt.
    Eirin: Tankeløst ja, det er jo mer det enn nedlatenhet. Jeg synes det er lite gavmildt å ikke kunne sette pris på andres evner.

    SvarSlett
  6. Jeg synes man skal være stolt av det man driver med alle og enhver jeg..og det er viktigst å drive med noe man liker, ikke bare gjøre noe fordi andre mener det er viktig eller riktig. Jeg selv har bachelor grad, men syr bunader og jobber som lærerassistent. Helt annet enn jeg er utdannet innen. Men det hele dreier seg om trivsel..synes den venninnen din var litt korttenkt da hun sa det..det er min mening..

    SvarSlett
  7. Anonym: Jeg stortrives med det jeg gjør! HUn kan være litt vel kjapp i replikken, men det er slik hun er. Ondskap er det ikke. Du høres ut til å ha funnet en fin jobb-balanse forresten!

    SvarSlett
  8. Hi hi, jeg har også en venninne som kommer med lignende uttalelser. Bra du kommenterte det ;-)

    Fordommer møter man over alt, hele tiden. Kanskje en slik opplevelse kan få oss til å bli mer bevisste våre egne fordommer? For vi har nok alle vårt å ta oppgjør med.

    SvarSlett
  9. Synline: eh ja, jeg har vel noen fordommer jeg også selv om jeg ikke liker å tenke på det...

    SvarSlett
  10. Jeg tror også det bunner i usikkerhet, at man hele tiden må påpeke hvilken utdannelse man har.. Men på den annen side er det veldig irriterende å høre på, og det virker som om de tror at alle som ikke har universitetsutdannelse er annen rangs. Jeg skjønner at de er litt korttenkte, men tenk om alle tok seg en utdanning på mastergradsnivå? Hvordan ville det gått?? Ingen til å vaske, drive med håndverk etc.

    Tror faktisk det er et tap at håndverksyrker og typiske serviceyrker ikke har større anerkjennelse enn det har i dag. Noe av det fineste jeg vet er en håndverker som er stolt av faget sitt - og som utfører det med stolthet. Vi er et mangfoldig samfunn - og det er plass til alle talenter.

    SvarSlett