fredag 20. desember 2013

på kryss og tvers

Det blir ikke jul før den blå juleduken er på plass. Noen ganger får den selskap av noen engler, eller en snømann, eller en julekrybbe. Andre ganger ligger den alene. Fruen flytter lysene langt unna - her skal ingen stearin sette fettflekker på hverken kirke, bjeller eller lille Jesus med kvadratisk skalle.


Kirken kunne vært jevnere brodert. Her ser dere virkelig hvorfor alle sting skal og bør gå samme vei i et korsstingsbroderi. Effekten av sliten kirke med bulkete og vindskeive vegger var mest sannsynlig ikke tilsiktet. Det har også vært problemer med det gule garnet - det er av en annen kvalitet enn det hvite. 


Men til å være sydd i håndarbeidstimene i femte klasse faget er den slettes ikke så verst.
Dessuten - nostalgiens verdi kan ikke verdsettes.

Så, til tross for diverse håndverksmessige mangler fortsetter man å pakke den pent inn i begynnelsen av januar og pakker den pent ut i desember og legger den pent på et skjermet langt fra klementiner, glass eller levende lys.

PS. jeg skjønner faktisk ikke hvorfor jeg var dårligere enn snittet i håndarbeid. Og jajajaja, jeg vet det er lenge siden og det e rpå tide å legge dette bak meg nå. Jeg skjønner det likevel ikke.

9 kommentarer:

  1. Herlig.
    Man kan jo trygt si du har utviklet ferdighetene siden den gang hehe! Og godt er det at du ikke sluttet med nål og tråd etter denne duken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja det har tatt seg opp! Jeg hadde en voldsom glede av å brodere - dette var et selvvalgt prosjekt som jeg jobbet mye med og hvis jeg ikke husker helt feil så holdt jeg på å møte veggen da jeg fylte kirken…Bjellene er jo ganske fine, Jesus også - men kirken…Hmmm.

      Slett
  2. Jeg tror ikke du var dårligere enn snittet i håndarbeid, i såfall var klassen din i verdenstoppen. Synes duken var fin og sjarmerende, artig å ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var kanskje ikke det, men jeg husker disse timene som svette, angstfylte affærer hvor jeg alltid lå etter de andre. jeg var ganske flink i bokfag, kanskje var det derfor jeg syntes jeg burde mestret håndarbeid lettere. Jaja, jeg bruker egne opplevelser når jeg underviser - det er håp for alle.
      Og duken er fin nok - jeg ser feilene nå og e rglad hverken lærer eller andr voksne kommenterte det da den var ny.

      Slett
  3. Jeg her helt sikkert på at få har noe bedre fra 5.klasse.

    SvarSlett
  4. aahhh, jesus med kvadratisk skalle! Jeg trodde det var en slags rein.

    ...med front- og baklys.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hodeskalle, ikke fottøy:-)
      Og høy som stikker ut av krybba…men jeg skjønner hva du mener - det ser ut som et dyr.

      Slett
  5. Hoho - så koselig! Det stoffet der vekker minner. Hva kalles det? Det er da ikke stramei det der?

    SvarSlett