mandag 16. desember 2013

husker du mister Mitty?

Det hender man blir påminnet at årene går. Og nei, det er ikke alltid nødvendig med innspill fra de søte små.
Her en morgen holdt det lenge å blafre gjennom avisa og kikke på oversikten over kommende filmer.
Der stod den The secret life of Walter Mitty.
Og vips er man atten år, plassert langt bak på vindusrekka og kanskje ikke av de mest inspirerte utøvere av litterær analyse. men samme hvor prinsipielt uenig man er i fenomenet litterær analyse så var det tross alt bedre å lage tankespring og tvære ut potensielle underliggende nyanser, lag og hentydninger i en tekst enn å dypsindig drøfte den kalde krig, Warszawapakten og ettervirkninger av Tsjernobyl-katastrofen.
En av tekstene vi arbeidet med var om den tidligere nevnte mister Mitty, en tøffelhelt, en tusseladd og helt klart - middelaldrende.
I mitt hode var han hverken kul eller spenstig, og han hadde helt klart sparsomt med hår. Tom Hanks kanskje, eller en litt tung fyr. Ikke nødvendigvis fysisk tung, men litt sein i avtrekket.
Ikke Ben Affleck, som i tillegg til å ha hårveksten intakt og ser relativt spenstig ut er yngre enn meg.
Ærlig talt. Walter Mitty er middelaldrende.

Jeg kommer sikkert til å se filmen. Men før det skal jeg hente frem den blågrønne, eselørete boka med  den fengende tittelen Selected short stories og lese novellen en gang til. Hvem vet, kanskje er han ikke definert som halvgammel likevel?

PS
Som om det ikke er ille nok at Walter Mitty tydeligvis er yngre enn meg er det glatt som en skøytebane ute! Jeg kryper rundt husveggene og føler meg aldrende, sur og bitter.

4 kommentarer:

  1. Hmh... kan du se hvor mye jeg vet:) For meg er Walter Mitty en kjekk og ung Danny Kaye. Elsket filmen han laget om Mitty - så jeg ikke helt sikker på den nye versjonen. Men nig med deg, Tom Hanks hadde passet bedre til mitt bilde.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det stemmer visst at den har vært filmet før. Men, var han også sånn relativt ung? Hmmm, jeg må definitivt lese denne på nytt.

      Slett
  2. Så bra jeg ikke har lest dene historien før da! For jeg har tenkt å se filmen uten "førfilm" i hodet;)
    Skjønner ikke helt hvordan jeg har gått glipp av denne historien egentlig… Hm, kanskje jeg bare ikke husker?
    PS: Det er Ben Stiller som spiller hovedrollen;) Hjelper det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra, han er eldre enn meg!!!! jeg måtte google:-) Men jeg ser likevel for meg han i historien som litt eldre.
      Og jeg har også lyst til å se filmen - etter å ha sett en smakebit på YouTube innså jeg at her er det dikteriske friheter. Dette var en novellesamling vi brukte , hvor kjente tekstene var vet jeg ikke. Jge hukser denne og Miss Brill av Catherine Mansfield- resten er blankt.

      Slett