torsdag 19. november 2009

kalenderluke, kalenderlykke

Kalenderen har vært i bruk siden Fruens tidlige barndom, brodert av mor og montert av mormor med et håndvevd glasshåndkle på baksiden. Vi fikk en twistbit hver dag, og til nød en liten marsipangris på julaften.Et år hadde vi også en annen kalender i tillegg til denne, med julemotiv og små luker som inneholdt hvite plastversjoner av aktørene i julekrybben. På baksiden så vi bilde av innholdet. Små og fingernemme som vi var, var det en smal sak å pirke opp lukene og ommøblere aldri så lite. Slik fikk vi engler og Jesus tidlig i desember, og kjedelige kuer og sauer når det nærmet seg julaften.
Vi fikk ikke slik kalender året etter ettersom mor fremdeles var i harnisk over at produsenten slumset med plassering og ikke lot Jesusbarnet ankomme på julaften.

nb. bildet er fra slutten av forrige adventsesong, derav skralt med påheng

4 kommentarer:

  1. NYDELIG, ADVENTSKALENDER.
    Det er noe eget over julepynten fra egen barndom. Det er de gode minnene som lager tradisjoner. det er viktig å tenke på når vi lager førjulskos for barna.

    SvarSlett
  2. Storesøster overtok min julekalender som Mommi laget til meg, den er liksom proppfull av barndommsminner.
    Lillebror E fikk en av Mamma, altså SIN Mimmi,
    I fjor prøvde jeg meg på en ny versjon, hvor jeg kjøpte en stor "julete" pose til begge 2 og la alle pakkene oppi den, slik at de selv kunne velge hvilken pakke de ville åpne NÅR.
    Ikke spes. vellykket for etter halvgått løp, fikk jeg streng beskjed om å hente frem de gammle kalenderne fordi det var mye mer jul og mye mer kos.

    SvarSlett
  3. Jeg fikk "Jesusfigur"-kalenderen hvert eneste år. Sukk. Men én kalender er bedre enn ingen kalender, da!!

    SvarSlett
  4. Linetoppen: Huff ja, jeg synes min mamma var mye flinkere enn hva jeg er! men, snart komme det bilde av julestrømpene også.
    HKH: Nedtellingen er jo litt viktig da! Her deler de, det gjorde vi så sånn blir det. Hva vi gjør med neste generasjon vet jeg ikke - enten må jeg brodere en til elelr så få en av dem finne seg en partner med medbragt kalender.
    HH: Du skulle bare ha flyttet ham til 4.desember:)

    SvarSlett