torsdag 30. april 2009

Snart 17.mai!


Nå er det snart mai, og nasjonaldagen nærmer seg med stormskritt. Fruen føler at det kan være på sin plass med en liten påminnelse for dere der ute som ifører seg nasjonaldrakt på denne dag:
1. Passer bunaden?
Hvis ikke er det mest sannsynlig for sent å få gjort noe med det nå, ettersom de fleste systuer har ventelister grunnet høysesong.
Fruens tips: hold-inn undertøy!
2. Har du alt av tilbehør?
Hvis ikke, gjør noe med det nå. Bunadstrømper og lignende blir utsolgt før 17.mai. Så bruk litt tid nå, sjekk sko, strømper, belter hvis det benyttes, hodeplagg og ytterplagg. Løp og kjøp hvis noe mangler.
3. Linskjorte?
Fortvil ikke. Noen mener at lin gulner hvis det blir hengende strøket i skapet. Dette gjelder når plagget henger leeenge. Lin er suverent til å holde på fuktighet, så hvis du stryker linskjorta 16.mai er den faktisk ikke tørr om morgenen 17.mai. da blir den strukkete! Stryk skjorte ca 10.mai og la den henge luftig. Da er den en fryd å ha på!
4. Mer linskjorte.
Husk at mye av skjorta er inni bunaden. Hold strykefokus på mansjetter, krage og ermer. Glatt over resten også, men husk at bolen ikke synes.
5. Tilbehør.
Jepp, litt sminke må man kunne ha på. Men styr unna hotpink lebestift, glorete solbriller og ikke-bunad-relatert dingeldangel. Det enkle er ofte det beste!
6. Vær og vind.
Det kan være kaldt. Bruk ullundertøy. Bunadsparaplyer er skapt av handelsstanden. Enkel svarte paraplyer er helt toppers!
7. Husk at fru Storlien med glede, og fagkunnskap, svarer på spørsmål!

7 kommentarer:

  1. Da kjører vi:

    Regnfrakk til bunad? Mener sånn gjennomsiktig cape altså, er det "lov"? I fjor gikk noen med gummistøvler i tillegg, men den sitter langt inne hos meg?

    Skal man ha slette skjortearmer eller skal man lage press på de?

    Hodeplagg i kirke? Kom til å tenke på det ifm konfirmasjon neste søndag....

    Er det ikke noen regler med disse hodeplaggene ift om man er gift eller ikke?

    Husmorvikaren er nemlig ganske så ny eier av bunad. Har arvet en, men høyde og vekt gjorde det litt for utfordrende å få dette til å se vettugt ut på undertegnede..... Da jeg fikk anledning til å kjøpe lik, sydd på Husfliden i Molde og et år gammel så måtte jeg bare si JA!!! Stolt som bare det jeg i min blå Bolsøybunad.

    Husmorvikaren har forøvrig en lås til bunadsveske i messing (jeg har byttet min til sølv). Er det noe av interesse for fru Storlien? Jeg blir gjerne kvitt den, men har liksom ikke fått meg til å sende den avgårde med "loppene" våre....

    Jeg og søsteren min har dessuten to arvede bunader fra vår farmor. Disse er laget i et veldig grovt ullstoff og søm og broderier har sett bedre dager. Forslag? De henger jo bare der...... Den ene er type Bolsøy, den andre er jeg usikker på akkurat nå.

    husmorvikaren@gmail.com

    SvarSlett
  2. Hold-in er så ubehagelig at det skulle vært forbudt ved lov! Au!

    Hadde det enda bare vært 17. mai. Men en konfirmasjon og en dåp skal også klemmes inn i mai. Vi snakker 5 bunadsskjorter som skal strykes 3 ganger hver ...

    Heldigvis er bunadssjortene til de søte små i bomull :)

    SvarSlett
  3. Hodet mitt er litt ustrukturert så det dukker stadig opp nye spørsmål...
    Hvordan vasker man bunadsskjorter best? Håndvask? Maksinvask? Milo? Annet?

    SvarSlett
  4. Det vil i løpet av helgen komme et eget innlegg om stell av bunadskjorter!

    SvarSlett
  5. Jeg orker rett og slett ikke prøve bunaden. Har ikke lyst til å vite at den ikke passer! Uansett, det er altfor vanskelig å amme med bunad, og søljer.

    God langheld:-)

    SvarSlett
  6. Takk for tips. Veldig nyttig.

    Ha en fin 1. mai.

    Ingunn

    SvarSlett
  7. Husmorvikaren: Skjortespørsmål vil jeg komme tilbake til!
    Regnfrakk kan være et nødvendig onde. Selv nektet jeg å selge dem på Husfliden, men ser at det kan være tvingende nødvendig.
    Kvinner kan gå med hodeplagg i kirekn, ikke menn. Noen bunader har skille på gift/ugift. Ikke Bolsøy.
    Arvede bunader kan være vanskelig. De er ikkek lette å selge, man får sjelden mye igjen for dem. Forslaget er å bare beholde dem, de er jo en del av historien. Kanskje kan noen barn etterhvert bruke dem?
    Synline: Jeh liker heller ikkek hold-inn. Og ære være bunadskjorter i bomull!
    Mammadamen: Amming og bunad er noe herk! Been there...
    Linda: Bare hyggelig. Og takk i lige måte!

    SvarSlett