fredag 26. mars 2010

Ikke så små likevel

Nå har man i mange, lange år hatt småunger i huset, og når man er vant til å ha den slags i hus merker man ikke alltid at de søte små ikke er akkurat småunger lenger. De siste ukene har det vært en del tegn på dette, tegn Fruen har vært treg til å tyde. Men, det er bare å innse at når følgende skjer, da er man rett og slett ferdig med småbarnfasen
1. Når middag en sjelden gang inntas foran fjernsynet vil den håpefulle heller se tv2 nyhetskanalen enn barne-tv.
2. Det yngste barnet tar med boksen "Martha, Norges kronprinsesse" som sengelektyre, fordi hun trenger bøker med mer fakta.
3. Mobiltelefoner voktes som en nasjonal skatt og alle ymt om at mor ønsker innsyn i facebook-profil møtes med steinansikt og døve ører.
4. Fasttelefonen er stadig okkupert av en skvatrende småpike som bare skal gi noen kjappe beskjeder og få alle detaljer på plass
5. Husets sønn leser Twilight. Ikke for å glede sin mor, men for å ha noe å snakke med småfrøknene i klassen om.
6. Når man er ferdig kledd og føler seg fin, og er naiv nok til å spørre mini-konsulenten om hva hun synes; sjansen er stor for brutalt ærlige svar istedenfor de kjærlighetserklæringer man fikk for fattige små år siden.

7 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg igjen i så og si alt sammen. Bortsett fra at min 13 åring leser twilight fordi hun simpelthen elsker det!

    SvarSlett
  2. He he, tida går fort,ja...Jeg har fortsatt småtasser i huset, og nyter tida så godt jeg kan.

    SvarSlett
  3. Hm, særlig det siste punktet var brutalt. ☺ Jeg får verdsette den tida jeg har igjen til seksåringen ikke synes mamma er fiiiin lenger, skjønner jeg.

    SvarSlett
  4. Her var det mye kjent, ja. Men Twilight slukes av lyst. Påregner sorgreaksjoner når fjerde bok er lest.

    SvarSlett
  5. HKH: Tror twilight er en jentegreie...
    Pia: Nyt det! Plutselig er de pre-pubertale og atale.
    Elisabeth: Du kan jo være av de heldige som ikke får disse tilbakemeldingene. jeg har venninner med mer diplomatiske barn ( misunne, misunne)
    Anita: med tempoet hans blir nr fire ferdiglest i 2013. men, han leser mye annet.

    SvarSlett
  6. Bra at gutten leser i det hele. Her er det søster som leser og bror som påstår at de bøkene ikke har handling. Men lest dem, det har han ikke... ;)

    SvarSlett
  7. Anita: Han leser, men betraktelig mindre enn for et par år siden. Jeg håper å holde ham i gang på et minimum, da er det håp.

    SvarSlett