onsdag 3. februar 2010

Hender, for manikyr eller syutstyr?



Når utførte du sist et håndverk med glede, mens dine barn så på?
Er det lettere å ta et ekstra skift eller jobbe noen timer overtid enn å male stua selv, og er det enklere å levere bukser til opplegg enn å gjøre det selv foran fjernsynet? Ville du tatt baklengs salto med skru om avkommet kom hjem og fortalte at drømmen er å bli sydame?

Håndverksutdannelsen i Norge er ikke prioritert i de skolereformene vi har hatt, og lider fremdeles under oppfatningen om at "alle" har rett til høyere utdannelse. Om noen år vil behovet for faglært arbeidskraft være stadig økende, samtidig som stadig færre vil være i stand til å tilby den opplæringen som trengs. Nå skal visstnok diverse ministere sette søkelyset på dette, noe som kan bli spennende. Fruen håper bare de endelig forstår at praktisk arbeidserfaring er det en bedrift ønsker når de ser etter lærling, ikke en teoretiker.( og om noen synes det kunne være interessant med noen synspunkt fra bakom symaskina, er det bare å ta kontakt)
Samtidig har vi som foreldre et ansvar her også, la barna se at hender kan brukes til realt arbeid. la dem bruke matematikk når de regner ut strikkeoppskrifter, beregner listverk eller kjøper stoff. La dem slå i spiker, sy grytekluter av gamle ullgensere eller sage ved. Lær barna å ha glede av hendene sine, og husk at også håndverkere er fullt oppegående mennesker med god utdannelse og spesialkompetanse og

4 kommentarer:

  1. Veldig enig! Praktisk erfaring er gull også i en teoretisk hverdag. Fram med strikkepinner og symaskin (minner meg om at jeg har en obb å gjøre her hjemme...)

    SvarSlett
  2. Jeg er også enig. Teoretisk kunnskap er vel og bra, men vi trenger også folk som kan bruke hendene sine. Synes dessverre skolen er blitt alt for teoritung. I de estiske fagene blir arkitekter og designere pensum. I gym vektlegges anatomi. De teorisvake får ikke mulighet til å utfolde seg noen steder.

    SvarSlett
  3. Kloke, kloke fruen... Nå er vel jeg det temmelig motsatte av deg, altså en teoretiker med økonomisk utdannelse og ikke et snev av håndarbeid ble sugd inn med morsmelka. Denslags drev ikke min mor med, hun arbeidet på kontor. Men - det er lov å snu trenden, er det ikke? Jeg synes det er veldig stas og veldig viktig at våre barn får en oppvekst med mor som baker, far som syr i knapper, mor som strikker, far som hogger ved osv osv. Enig med deg! En god blanding er vel alltid det beste?

    SvarSlett
  4. RagOrj: enig1
    uten en tråd: skolen er langt ute på viddene i hva de vektlegger. Jeg er vikar i design og håndverk innimellom, og er ganske rystet over hvor lite de kan, og hvor lite det legges opp til at de skal lære.
    AstridVU: trender kan snus, og om far baker brød og mor måker snø eller omvendt er ikke viktig. Det viktige er at barn ser ting skje, at noe blir skapt og at eiendeler kan repareres.

    SvarSlett