torsdag 27. mai 2010

Gode lukter, gode minner


Noe av det morsomme ved blogging er å få diverse utfordringer som skal besvares etter beste evne. I går dukket det opp en fra Britt Åse, en favorittblogger som skriver om hage, negler og ganske mye annet lesverdig. Britt Åse skriver også om parfymer, og det hender ikke så rent sjelden at Fruen får ustyrtelig lyst på nye godlukter etter å ha vært innom henne og lest om diverse spennende nyanskaffelser.  Denne tagen handler ikke om parfyme, den handler om gode ikke-parfymerelaterte lukter, syv sådanne. 
Nå er det slik at luktre frembringer minner og stemninger, så i tillegg til selve luktene kommer også en liten begrunnelse, noe som absolutt ikke er nødvendig i henhold til tagen...
1. Kald , klar høstluft. 
Høstluft er god overalt, men aller best luktet det på Lillehammer,da man syklet rundt, lærte å sy og fremdeles trodde man skulle bli en superkul designer.
2. Solvarm lyng
Barndomsminner fra hytta i Barndommens dal, lange dager med lesing, lek og kanskje en Gjendekjeks.
3. Varm asfalt og et snev av sigar
Barndommens besøk hos Københavntante, soft is på Strøget og forventninger om hva som skal skje.
4. Fersk kaffe
Mmmm, det er så godt, så godt. Eh, eller bortsett fra de nitten månedene man har vært gravid da... Dessuten minner det om den store, grønne kaffekverna fra butikken i Barndommens dal, den gang alle butikker malte kaffe og hadde eget bakeri hvor man kunne fortape seg i hvite kakestykker med melisglasur og flerfarget strøssel.
5. Bål
Gode speiderturer, gode venneturer, pølsegrilling med de søte små, gode samtaler mens du stirrer inn i bålet, ser det slokne bli til glør og langsomt dø...
6. Solmodne norske jordbær
Åh, finnes det noe bedre? Kjøre bil i sommervarmen, svinge inn ved et bord i veikanten og kjøpe et oar kurver og bare fråtse mens lukta fyller bilen? Eller sitte i et jordbærfelt og spise seg mett mens det lukter jordbær og varm jord mens sola varmer i nakken. Lykke!
7. Nyvasket hus
En lukt som utvilsomt setter Fruen i høyt humør, og som er aller, aller best når man kommer hjem fra kveldsjobb og Høvdingen har vasket hus sånn helt uten videre, vinduene står på vidt gap og sengetøyet er tørket ute. 

Og til slutt; tagen skal videresendes...Den evig nysgjerrige Fruen utfordrer disse damene til å fortelle om sine godlukter:
Flinke Embla, Mammadamen og det nyeste bloggbekjentskapet, hun som er underveis
Og selvsagt, om andre synes dette er noe å skrive om, værsågod. 

7 kommentarer:

  1. Å, det var så deilig å lese om dette. Jeg er glad i så mange lukter selv. Og så fikk jeg jo en fin overraskelse til slutt. du har utfordret meg:-) Hurra!

    SvarSlett
  2. Hoi! Takk for utfordringen , den skal følges opp etter beste evne så snart det lar seg gjøre :) Jeg kjenner meg jo igjen i noen av dine punkter! Lukt er en viktig del av minnene våre ... og noen lukter er litt rart at frembringer gode minner, fordi det egentlig ikke er en god lukt - men har blitt det med tid og det man relaterer det til ... :) Spennende! Takk for fine kommentaren på Frihet, likhet og brorskap også - vi tenker absolutt likt og jeg tenker ikke selge sjelen min for èn definfisjon av suksess! Jeg definerer den heller på min måte ;) Stor klem på deg, skjønne frue!

    SvarSlett
  3. P.S. Ang. ad nedover ... kan jeg bare ikke skjønne! :) http://flinkepike.blogspot.com/2010/05/blogganbefaling.html - SÆRLIG vennlige, varme og aktuelle!

    SvarSlett
  4. Mmm... lukter er spennende. Særlig når de gjenskaper minner, flytter deg i tid, får opp bilder du hadde glemt. Jeg er ikke så glad i parfyme, der er lukten løsrevet, et poeng i seg selv. Jeg liker best lukter som er knyttet til noe konkret, som saltvann, våt jord, babyhoder og sånt. Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  5. For en fin respons!
    Jeg hadde særlig sansen for "Varm asfalt og et snev av sigar." Åh - litt eksotisk og litt eventyr og i alle fall sommer!

    For et godt humør du satte meg i nå :D

    SvarSlett
  6. Mammadamen: Værsågod du:) Lukter er spennende, nettopp fordi de gir så mange minner.
    Embla:KLem til deg også! Ang. besøkstall så drar det seg oppover når det er tid for vedlikehold av bunadskjorte, og så synker det igjen... merkelig!
    Gunhild: Jeg er glad i parfyme, men føler ikke at de luktene gir de samme minnene som de daglige luktene.
    Britt Åse: Denne var veldig morsom å svare på. Og den med asfalt og sigar, den fyller meg med en barnslig forventning ennå. Den er uslåelig, samtidig som den på en rar måte ikke er noe god.

    SvarSlett
  7. Takk for utfordring! Nå skal jeg drømme litt om lukter!

    SvarSlett