tirsdag 29. mars 2011

hver vår


Hver vår i Barndommens dal fikk Storesøster allergi, og Fruen ble forkjølet. Det tok ganske mange år før  man innså at den tradisjonelle vårforkjølelsen ikke bare skyldes tynne klær, vassing i bekker og lueløse kvelder, men også et snev av pollenallergi.
Men jammen sitter det i...Hver vår blir Fruen forkjølet. Kald og trist og fylt av selvmedlidenhet jamrer man seg rundt, hjemme og på jobb. Og hver vår, etter noen dagers lidelse, kommer man på at det er visst sesongen igjen. Lettelsen er stor, ikke fordi det er stas å være allergiker, men fordi det i det minste ikke er smittsomt. For det er begrenset hvor stas det er å snørre og snøfte i nærheten av andre. Det ert tross alt bedre å hvese allergi, enn unna vei, dråpesmitte nær deg.
Men uansett hva som er årsaken til intense  og høylydte nys, så er det for tiden best å være hjemme med tørkerull og rødsprengte øyne.

6 kommentarer:

  1. Huff det er slitsomt. :-( God bedring!

    SvarSlett
  2. allergi er plagsomt uansett og kan skyldes så mangt. Datteren min på 9 har etter snufsing i hele høst funnet ut at hun rett og slett er allergisk mot det resirkulerte papiret i RLE-boka..
    Netty

    SvarSlett
  3. Min man og min sønn har vaksinert, det ble så innmari bra! Sønnen var en åtter på skalaen (10 er sengeliggende) og er nå kjempefin, nyser bare litt...men det gör han jämt ändå.

    SvarSlett
  4. Fader, ja, det er straks sesong. Sier du at det er lov å nyse på andre når det er allergi og ikke en vanlig forkjølelse..? Hmm, det er notert.

    SvarSlett
  5. Jeg ble ekstremt mye dårligere av min vårpollenallergi av å være gravid de to første gangene. Men så fikk jeg minstemann - og ble bortimot helbredet! Et tips til andre.... :-)

    SvarSlett
  6. SerendipityCat: Takk:)
    Netty: Godt forslag...Mine barn har knapt nok åpnet RLE-bøkene sine.
    Osloskånskan: Jeg ender nok også opp med vaksine. Heller det enn akupunktur og styr.
    Elisabeth: Eh nei, jeg prøver å ikke nyse rett på folk altså. Men det er hektisk kursing for tiden, og da er det bedre å være allergiker som ikke er smittsomt. Jeg snur meg vanligvis bort.
    Underveis: jeg var helt fri for plager de sesongene jeg var gravid/ammende, men når jeg emd smektende blikk nevner dette tilbyr mannen seg uansett tid på døgnet å skaffe meg allergimedisin...

    SvarSlett