lørdag 21. mars 2015

Norwegian design

 


 

Da jeg , for snart tyve år siden, fikk min første jobb på Husfliden hadde det så smått blitt en bevissthet rundt dette med varer produsert i utlandet og solgt som norske.  Butikken jeg jobbet i, og de fleste andre såkalt seriøse aktører, holdt seg strengt til norske tekstiler. Håndstrikk ble utført rundt omkring i landet, likeledes det meste av bunadsproduksjonen. Vi hadde en produsent som annenhver uke ankom bunadsavdelingen med en ryggsekk full av mer eller mindre frdige bunader som skulle prøves, en dame ankom i taxi som sønnen kjørte og leverte understakker og barnebunader som døtrene hadde sydd. En annen produsent med høyt og mistenkelig stivt hår leverte hvitsømbroderi og oppbyggelige ord. Og selvsagt - vi fikk pakke på pakke i posten med håndstrikkede vanter, votter, strømper og kofter.

De som derimot ikke satset på småskalaprodusenter var en del av de mindre tradisjonsrike butikkene som tilbød strikkede gensere med norske motiv. Vi lærte fort at så lenge det stod Norwegian Design eller Norwegian Traditional knitwear på lappen i plagget så var dette ensbetydende med at plagget ikke var produsert i Norge.

Nå er vi inne i en annen tid. Det er få småskalaprodusenter og den norske tekstilindustrien består vel av ja, av hva? Vet du om noen som produserer bekledning i Norge? Vi har Oleana som lager sine fantastisk flotte kolleksjoner på Vestlandet, men hvem andre?

Men hva vet vi om plaggene vi bærer? Vet vi hvor bunadskjorter er brodert og montert? Vet du om hosebåndene til sønnens bunad er fingret i Brumunddal eller Baltikum? Og ikke minst - synes du dette er viktig?



Kanskje skal akkurat du som leser dette investere i ny bunad, nye deler eller nytt tilbehør til en bunad i løpet av våren. Da vil jeg oppfordre deg til å spørre hvor varen du betaler for er produsert. Spør om både montering og brodering. Spør om strømpene er strikket i Norge. Du trenger ikke dra i gang en diskusjon om dette. Det er ikke nødvendig å fortelle den som står i kassa hva du synes om eventuelle Kinabunader ( eller jo, gjør gjerne det), men bruk forbrukermakten din og forvent å få vite litt om bakgrunnen til det du kjøper.



Kanskje vil vi få noen små overraskelser, kanskje er det mer enn vi er klar over som ikke produseres i Norge. ..

Er dette viktig tenker du kanskje, har det noe å si om en hvit bomullskjorte med nupereller på kragen og maskinsydde knapphull er sydd her eller der? Jeg synes det. Jeg synes det bør være en selvfølge at alle plagg som leveres fra forhandler har en lapp eller et stempel som forteller om produksjonsland. Og ikke bare hvor den er sydd sammen, men hvor de ulike delene er produsert. Hvor er de håndvevde båndene på livet vevd? Hvor er skjorta brodert, hvor er den montert? Er bunaden du oppfatter som norsk også på vei til å bli Norwegian Design?



16 kommentarer:

  1. Jeg synes det er viktig, og vil ikke at tradisjonen og kunnskapen skal forsvinne.

    Det jeg synes er trist er at det er så dyrt. Kanskje ikke alle synes det, men jeg vet mange som ikke har sjans til å for eksempel kjøpe seg en ny stakk og få brukt bunaden sin. Det er synd. Heldigvis er det ofte mange som selger brukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, bunad er en kostbar investering. Men å merke bunader slik at kunder ser hvor de er produsert bør være mulig, og kan også være med på å få endel til å forstå hvorfor varer koster det de gjør.
      jeg vet at mange ikke har anledning til å betale mye for en bunad. Jeg vet også at enkelte kjører riktig så fine biler og har har kostbare hytter og likevel synes det er uinteressant å betale for norsk håndverk.

      Slett
    2. Helt enig med deg i dette med merking! Det burde være en enkel sak, og få folk mer bevisste. Hvem kan stille krav om det, Forbrukerrådet kanskje?

      Når jeg tenker på det med kostnader så er det kanskje litt spesielt. Jeg har vært langtidssyk i over 7 år og har blitt kjent med mange syke og uføre. Da ser jeg hvor utrolig lite en del har å klare seg på, og også flere som er lei seg for å ikke kunne bytte ut/oppgradere på bunad. Så mine tanker gikk nok i en litt spesiell retning, det er jo ikke noe som gjelder de aller fleste.

      For som i eksemplene du nevner så er det mange som har råd til både det ene og det andre, men likevel velger bort norsk håndverk. Det blir noe annet.

      Slett
  2. Klart jeg vet hvor bunaden min er laget. Skjorta er sydd av mamma, hodebåndet vevet av bestemor, stakken er sydd av flinke husfliddamer i Grimstad, og hosebåndene har jeg slynga selv. Det føles ekstra spesielt å ha på seg en bunad som er laget av noen jeg kjenner og er glad i.

    SvarSlett
  3. Det er så utrolig viktig det du skriver om her. Selv vurderte jeg å skaffe meg lapper med "himelaga på Eidsvoll" til å sette på min første bunad. Det ble nå ikke sånn da, men den er ihvertfall ekte norsk.
    Bunad er dyrt, men med tanke på hvor lang tid det tar å lage en bunad så er det vel ikke dyrt? Folk synes det er helt greit å betale 40 000 til 1-2 ukes arbeid for en rørlegger (eller annen mannsdominert yrke), mens et halvt års arbeid med en bunad skal helst koste 10 000...
    Og disse mye omtalte "veskejentene" som kjøper en veske til 1/3 av prisen av en bunad da? Veska har de kanskje et år, mens bunaden livet ut.
    Og som Fru Storlien har sagt før, hvis det er dyrt kan man starte tidlig med å samle deler, og kanskje kan man bidra litt selv med å brodere/montere.

    SvarSlett
  4. Vi var hos Husfliden i Skien for å prøve den snart ferdige bunaden til mannen. Jeg ble jo litt imponert når jeg skjønte at hele produksjonen foregikk bakerst i lokalet! Hadde vel kanskje trodd det satt sydamer her og der rundt om i Telemark. Strømpene og hatten er nok kanskje laget utpå bygda et eller annet sted? Det må jeg jammen spørre om når vi drar for å hente den! Vil bli VELDIG overrasket hvis de er laget i utlandet, ja!

    Min egen bunad er brodert av min tante og montert av min mor, og snart er datterens bunad ferdig norskprodusert, den også! (Jeg skal bare sy noen sting her og noen sting der ....)

    Bunad koster mye penger, men når jeg nå er nesten ferdig med datterens ser jeg jo at det er verdt hvert ett sting! Hadde nok ikke drømt om så mye håndsøm!!!!

    SvarSlett
  5. Flott det du skriver om her:) Veldig enig. Men hva er best værst (hva er størst trussel mot deg): bunad laget "svart" av ufaglært "bestemor" i Norge - eller bunad laget "hvitt" i Kina?

    Lurer på noe heeelt annet. Jeg har de siste årene kikket litt på bunadsko av de litt "støvlettaktige" typene. Jeg synes de er så kule. Artig med noe ikke alle andre har.
    Men så tenker jeg at alle andre vil jo sikkert tro jeg ikke går med bunadssko og tro at jeg er like sprø som en som går med joggesko til bunad.
    Vet du om disse skoene hører til en spesiell landsdel/fylke/sted/bunad eller kan alle bruke de? Og hva er mest "riktig" å gå med - de lave og vanlige, eller disse med høy tynn hel som går litt over ankelen?

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg er det mest irriterende med Kinabunader. Det blir stadig færre broderende bestemødre, så om en generasjons tid er nok de bare en kuriositet. Kina derimot, er stadig stigende.

      Angående bunadstøvletter så er de superstilige, men jeg vet ikke nok om de eller korrekt bruk til at jeg skal mene så veldig mye om hvor de er "mest riktige " å gå med.

      Slett
    2. Takk for svar, fru Storlien ☺

      Slett
  6. Har akkurat skaffet meg bunad etter å ha ønsket meg dette i mange år. Hadde tenkt å brodere selv og få hjelp til montering. Fikk ikke brodere eller montere selv. Det hadde de slutta med...desverre er bunaden brodert i utlandet MEN det er veldig pent gjott og det er håndbrodert. En skuffelse er det men det var bare det bunadalternativet som var akktuelt for meg. Har valgt sølv fra en lokal gullsmed da...det hjelper litt. Synes uansett det er synd at så mange bunader blir produsert utenfor Norge. Lene

    SvarSlett