onsdag 8. juni 2016

Hva skal jeg lese?

Jeg har hatt gode broderidager denne uka. Nåla går ut og inn av stoffet uten at jeg behøver telle tråder eller tenke på svinger. Det er godt når denne flyten oppstår; jeg er i siget og kan tenke på alt annet enn grønn nummer to eller blå innerst til høyre. 
Jeg kan tenke på sommerferie, klesvask, jordbær og bikkja og bøker jeg skal lese.






Jeg tror ikke jeg har travlere dager enn folk flest, men det har vært litt å holde på med siden jul. Det har blitt mindre lesing enn jeg er vant til, og jeg savner å bli virkelig, fullstendig oppslukt av en roman. Jeg hadde det slik med En bønn for Owen Meany av John Irving, men den nyeste synes jeg ærlig talt var litt lite lesverdig. Er det greit å si at forfatteren virket ltt umotivert?
The secret History av Donna Tartt var en lignende, enestående opplevelse og bøkene om Harry Potter. Nå blafrer jeg umotivert gjennom bokhyllene på biblioteket og i bokhandelen, jeg skummer gjennom Amazon.com og Barnes&Noble og drømmer om å ramle over denne store episke romanen som holder meg våken kveld etter kveld. Stor, tung, detaljert, tankevekkende.

Men finner jeg den? neida....Så, kanskje det finnes noen tips der ute?
Gode bøker som varer mer enn en kveld og som kan leses om igjen og om igjen?



12 kommentarer:

  1. Jeg er fristet til å si "Ringenes herre" av Tolkien, men så er det jo det med smak og behag. Men har du likt Harry Potter, er vel ikke Midgard så vanskelig å fordype seg i. Jeg har lest boka flere ganger. Og så har vi jo også Douglas Adams "Haikerens guide til galaksen" - veldig, veldig lesverdig. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du aner ikke hvor mange ganger jeg har begynt på Ringenes Herre. Jeg klarer ikke. Det er helt merkelig, jeg har lest mye, de fleset sjangre, men jeg kommer ikke inn i Tolkiens univers.
      Men den Haikerens guide til galaksen, den bør jeg nok lese ja.

      Slett
  2. Napoli-kvartetten til Elena Ferrante! Fantastisk skildring av to kvinneliv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, god ide! Og jeg skal til Italia i sommer, perfekt reiselektyre.

      Slett
  3. Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede. Parfymen (Süskind). Hilsen Inger Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips - disse skal jeg også sjekke. jeg tror jeg prøvd meg på Parfymen for endel år siden og at den ikke fenget helt. Noe av det fine med å bli eldre er jo at saken innen bøke rogså utvikler seg, så kanskje jeg skal prøve meg igjen?

      Slett
  4. Sjekk ut Conn Iggulden sine historiske teknologier. Har skrevet om Ceasar, Djingis Kahn mål. Braa bøker!!

    SvarSlett
    Svar
    1. De har jeg stått med i hånda i bokhandelen, bladd i og tenkt at det må være nok fantasy nå. Men kanskje jeg skulle låne en på biblioteket?

      Slett
  5. Sigrid Undseth. Alltid.
    F.eks Våren.

    SvarSlett
  6. Anna Gavalda: Lykka er ein sjeldan fugl.

    SvarSlett
  7. Paris av Edward Rutherford
    Den lille kafeen i Kabul
    Bare et par av de bøkene jeg leser, har lest i det siste.

    SvarSlett