fredag 24. juni 2016

Hodeplagg til bunad

 Dette skjedde på tidligere arbeidsplass, jeg ble hentet til telefonen grunnet vanskelig situasjon;


Kunde: Heia! Du, jeg trenger litt hjelp. Du skjønner at jeg har akkurat vært i Russland og klippet av meg det lange lange håret mitt og nå passer ikke samelua lenger. Så nå vil jeg gjerne ha et sånn derre hårbånd!
Jeg: Nå er jeg litt usikker, men det finnes vel ikke hårbånd til noen av de samiske koftene?
K: Nei, det er jo derfor jeg ringer til dere! Jeg har sett bilder av sånne drakter, sånn som hun dronninga har, de har sånn fint stripete bånd i håret. Siden jeg har klippet av meg det lange lange håret mitt tror jeg at det hadde vært veeldig fint Er du ikke enig?
Jeg.: Nei. Det er jeg ikke enig i. Slike hodeplagg ble originalt brukt av ugifte kvinner. Det er likevel viktig å huske at de følger den lokale draktskikk. Det heter vippe i Telemark, roggebånd i Hardanger, og de brukes ikke til samekofter.
K: Jammen det er det vel ingen som vet her oppe! Og siden jeg nå altså har klippet av meg det lange lange håret mitt og samelua ikke passer så må jeg jo ha noe annet på hodet.
Her begynner jeg å bli lett amper, og lei av at kunden refererer til hårklipp.
Jeg: Nei, dette kan jeg virkelig ikke anbefale. Jeg kan jo ikke stå her og samtykke i noe som er helt galt i forhold til drakthistorie og tradisjoner. Jeg synes du skal gå med samelua.
K: jeg synes du er veldig firkanta der nede ( jeg regner med at hun refererte til Oslo). Kan du ikke bare sende meg en oppskrift og så kan jeg få naboen min til å veve et sånn bånd. Du skjønner at det hadde vært så fint siden jeg har vært i Russ...
Jeg: Avbryter selv om det er fy-fy: Du, nå må du høre på meg. Dette går ikke. Jeg kan ikke gjøre det. Selvsagt kan jeg ikke reise opp til deg 17.mai og sjekke hva du har på, men jeg synes ikke du skal blande to så vidt forskjellige drakter.
K: Å, det går så fint så. Jeg skal jo bare ha et lite hårbånd. Det er sikkert ingen i Telemark eller Hardanger som synes det er galt. De er sikkert bare glade for at flere vil gå med sånn bånd på hodet.
Jeg: Ok. men hvis du ser på tv 17.mai og ser en dame i Telemarkbunad som har en flott samelue på hodet, synes du da at det er helt ok også?
K: Nei vet du hva! Det ville vært en utskjemming av samelua! Jeg skjønner ikke hvordan du kan komme med en så stygg sammenligning! Her kommer jeg ingen vei.
Klask, der la hun på.
Det tok ganske lang tid før jeg var sikker på at dette ikke var en tulletelefon fra en radiokanal. 

Dette innlegget ble første gang publisert i 2009 ( oj, jeg har blogget lenge) og er en lett forkortet versjon av en teledonsamtale som gjorde uslettelig inntrykk på meg.Årsaken til at jeg deler den igjen nå er enkel - for meg er det dette den siste ukas diskusjon bør handle om; crossoverbunadene. 
Det handle rogså om hvor vanskelig det kan være å svare kunder, over disk og i telefon, for det er ikke alltid like fistende å bli fremstilt som det humørlyse, j....a bunadpolitiet som umusikalsk labber rundt uten å glede seg over kreativitet og nytenkning. 

10 kommentarer:

  1. Hehe, ja der må jeg vel innrømme at jeg ganske så freidig har vevd meg et langt brikkevevd bånd, fritt fra fantasien, i fargene i bunadsbeltet mitt som jeg brukte som hårbånd i år. Jada, det er både lue og brodert hårbånd å få til jærbunaden Veslemøy, men jeg var da altså frekk nok til å lage meg et brikkevevd hårbånd i stedet for. Men jeg prøvde hvertfall ikke få det godkjent hos en bunadtilvirker ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, nei det er akkurat det. Jeg har en utdannelse som jeg skal ivareta, og da kan jeg ikke hoppe opp og ned og juble for slike innspill som det jeg skriver om her. Men, jeg ville selvsagt ikke tatt en sklitackling og revet av henne vippa om jeg møtte henne på 17.mai. Så lenge jeg ikke blir spurt legger jeg meg ikke opp i hva folk har på seg.

      PS. Bortsett fra at jeg kanskje ser mitt snitt til å blogge litt da:)

      Slett
  2. hva er crossoverbunad .. ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mitt navn på en drakt hvor man har brukt elementer fra flere ulike bunader. Et eksempel kan være skjorte fra Telemark, bunad fra Gudbrandsdalen og stråhatten fra Akerdrkten ( litt satt på spissen).
      Jeg er bunadtilvirker og selv om jeg jevnt over er ganske snill og grei synes jeg i utganspunktet av hver bunad skal få stå alene. Jeg vet at mange, du er nok blant disse, har et annet syn på denne saken.Det lever jeg godt med.

      Slett
    2. .. hvorfor tror du at jeg er det .. ? Jeg bare lurte på hva du mente med ordet crosoverbunad, jeg har aldri hørt det før. Jeg er ikke tilhenger av å tukle med bunader. Men jeg bruker mitt bolsøy-sølv på min Oslobunad og lever godt med det, fordi jeg vet at det er god gammel bunadstradisjon å bruke arvesølv.

      Slett
    3. - for øvrig kunne jeg godt tenkt meg et alternativ til det knallharde og knallstive hårbåndet som hører til Oslobunaden, det er vondt å ha på seg i lengden. Hva ville du tenke om å lage et "eget", altså ett som ser nogenlunde likt ut men er mindre hardt og stivt og kanskje litt smalere totalt sett ?

      Slett
    4. Oj, jeg har en litt lei følelse av at jeg har blandet to av dere som kommenterer jevnlig og som jeg føler jeg "kjenner" litt og at jeg trodde du var en annen. Det var ikke vondt ment, bare jeg som roter.
      Hårbåndet til Oslobunaden har jeg vært borti før, og ja, det er stivt. Kunne det gå an å myke det opp litt? Kanskje moderere innmaten litt?

      Slett
  3. Hvis man ser på bunad som kultur- og historieformidling, så skjønner jeg deg, men er det null rom for utvikling, altså?

    SvarSlett
    Svar
    1. JO, det skal være en viss form for utvikling og de fleste bunadene har forandret seg opp gjennom de siste hundre årene. Jeg synes bare at vi skal være litt bevisst på hva som er drivkraften bak forandringene. Hvis du ser i kommentarfeltet på forrige innlegg har jeg svart der, jeg håper svaret mitt til Iselin er inne på noe av det du spør om.

      Slett
  4. Så briller er greit, giftering er OK, og bunadsøredobber...? Svarte joggesko til barnebunad så ungene slipper gnagsår? Jeg har trynet fullt av piercinger, går det greit til bunaden min? Jeg bruker moderne undertøy også. Hva med de som har nylonstrømpebukse i stedet for knestrømper i ull? Hva med hvite pulsvanter til en bunad som ikke originalt har håndplagg? Gjennomsiktig regnfrakk? Men en liten hijab som til og med er tilpassa bunaden er ikke OK? Jeg ser ikke helt hvor den grensa går, altså.

    SvarSlett