onsdag 22. juni 2016

Den vanskelige kulturarven

Når jeg kler på meg bunad ifører jeg meg ikke bare et antrekk. Jeg velger å legge til side litt av min egen personlighet og jeg tilpasser meg en standardisering av klesdrakt som jeg vanligvis ikke følger.

Når jeg kler på meg bunad velger jeg å vise min tilhørighet til bygda jeg vokste opp i. Jeg viser ikke byen jeg gikk på skole i, byen jeg giftet meg i eller bygda jeg nå bor i og hvor mine barn vokser opp.
Jeg viser hverken musikksmak, hobbyer eller hva jeg jobber med. Ingen som ser meg iført bunad kan gjette hvilket politiske parti jeg stemmer på, hva jeg synes om EU eller hvilken religion jeg tilhører.

Det jeg derimot viser er glede over å ha tilhørighet til en familie og et sted i Norge. I tillegg viser jeg respekt overfor de menneskene som har ivaretatt lokal draktskikk og som har hegnet om tradisjoner uten å forholde seg til moter og trender. Når jeg kler på meg bunad sender jeg en takk til en bunadnemnd som jobber med å ta vare på kunnskap om veveteknikker, som vet hvor riktig linkvalitet kjøpes og som har brukt tid og energi på å utarbeide en helhetlig drakt.

I Norge har vi bunader som har vært i kontinuerlig bruk og som har gått fra å være hverdagsklær til festklær. Disse bunadene vil ha endel valgmuligheter ettersom de har vært i kontinuerlig bruk, de har utviklet seg over tid og de gjenspeiler dette samt lokale forskjeller på økonomi og tilgang på varer.
Andre bunader er rene kopier av klær som har vært i bruk og også her kan man ha valgmuligheter avhengig av hvor mange plagg rekonstruksjonen er basert på.
Den største delen av bunadene våre tilhører en annen kategori. De er rett og slett utarbeidet av en bunadnemnd eller andre entusiaster og har få ( eller ingen) valgmuligheter. Disse bunadene har et hodeplagg, faste forklær og fargekoder på broderiet. Hvis de hadde blitt utarbeidet i dag av mennesker med sans for økonomi og inntjening ville de vært mønsterbeskyttet.

Jeg blir lei meg når jeg ser at disse bunadene utsettes for  kreative innspill som er mer motivert av enkeltmenneskers behov enn av genuine ønsker om å utvikle lokal draktskikk basert på lokale funn og forskning. For meg har det ikke noe å si om disse nyvinningene er et resultat av religion, politikk eller bare er økonomisk motivert og jeg synes ikke bunadparaplyene som feide inn over oss for noen tiår siden er verre eller bedre enn denne ukens debatt om bunadhijab.
For meg handler ikke dette om hva jeg synes om hijab. For meg handler det om at jeg ikke ser behovet for at det konstrueres et hodeplagg til en bunad som ikke er forankret i lokal draktskikk fra samme periode som klesplagg selve bunaden er basert på. Vi skal ikke gå langt tilbake i tid før norske kvinner dekket håret med hodeplagg hvis de forlot hus eller gårdstun, og det er enda kortere tid siden det var relativt uvanlig med damer på 50+ med langt løst hår. Og basert på denne kunnskapen og tradisjonen for å dekke hår og hode har det blitt bevart og utarbeidet hodeplagg til norske bunader. Det finnes, såvidt jeg vet, ingen bunad som ikke har et eget hodeplagg. At ikke alle synes alle hodeplagg er like vakre er en annen side av saken.

For mange er dette vanskelig og det koker ofte ned til en diskusjon om rasisme, fremmedfrykt og kvinneundertrykkelse. For meg handler det om noe annet - det handler om å velge hva du vil være, her og nå. Ikke hele livet, ikke hver dag, men her og nå.

Det er som om du skal se finalen i Champions League og egentlig er helt uinteressert i hvem som vinner av Liverpool og Real Madrid. Du blander ikke draktene. Du velger. Og hvis du ikke klarer å velge, ja så stiller du helt nøytral.


  

Sorry, fikk ikke noen til å stille som modell på et så blasfemisk motiv

16 kommentarer:

  1. Så godt skrevet! Jeg er helt enig!
    Jeg kom over en side som solgte mobilvesker til bunad, og jeg synes det ser like ille ut som hijab faktisk. Det hører liksom ikke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, jeg orker ikke se det for meg en gang:-)

      Slett
  2. Da jeg leste om saken så lurte jeg på hva du mente, og ble glad for at vi er enige. Ikke bare i konklusjonen, men også i begrunnelsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte på deg da jeg nevnte bunadparaplyene:-)

      Slett
  3. Enig med deg! Og veldig godt eksempel på slutten. Men om dei som brukar hovudplagg til vanleg berre hadde brukt ein heilt vanleg, svart eit. Då hadde det vorte meir nøytralt og meir greit? Mest på same måten som ein enkel, svart paraply i staden for nemnde bunadparaplyar??

    Eg har eit anna dilemma. Til mi bunad(Rogaland, husfliden si) er det to ytterplagg. Ein Cape og eit brodert storsjal. Når eg er liten og ganske så rund er ingen av delene veldig fine på meg. Er det då innafor å prøva å få tak i eit slikt storsjal utan broderi og bruka det som ytterplagg??

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og ja, fotballeksempelet er aldri feil!
      jeg er enig angående hodeplagg, heller en nøytral og ensfarget en. Som med paraply, enkel og svart er helt fint.
      Angående sjal så tenker jeg at det i utgangspunktet bør være innenfor å bruke et enkelt svart sjal, det har jo også blitt brukt av mange til bunad. Men, det skader jo ikke å sjekke med forhandler av din bunad.

      Slett
    2. Rogalandsbunaden har vært gjennom mange endringer siden den ble designet på 1920 tallet. Variasjonene var mange og det broderte sjalet som vi må plages med er et kompromiss da de valgte å gjøre store endringer rundt krigen da bunaden nesten forsvant pga økonomi. Capen er ny design så er en i mot hijab er en vel også imot capen. Og det broderte storsjalet var helt borte i veldig mange år. (Da jeg fikk min bunad eksisterte ikke det broderte storsjalet. Så er det rett å ha til bunaden???)
      Jeg har selv hatt et sort strikket sjal til min bunad i mange år(dette strikket jeg før storsjalet kom i salg. Bare til opplysning jeg er fortsatt i 30 årene så jeg er ikke haugammel). Jeg har ingen planer om å investere i hverken cape eller storsjal.
      Og så må jeg nevne lua vi har til bunaden. Hvis du klarer å dekke til håret med den ja da er du god og du har definitivt gjort noe feil. Og om du bare har lua på da er du etter gammelt ugift, og er du gift hadde damene et pannelin (et hvitt brodert tøystykke som legges over lua) Dette er et rekonstruert tillegg som også har kommet til i de senere år (det er ikke mangen som bruker det, men noen og det er ganske flott)
      Så er det virkelig feil å lage og å bære hijab til bunaden? Er det rett å skylde på tradisjon??
      Bør vi ikke heller invitere de som ønsker å vise at de er norske få lov til det og er de muslimer og ønsker å dekke håret så er det også helt fint. Jeg synes det er flott når vi kan gå sammen side om side i bunad uansett farge, religion og fødested og være stolte av at vi er norske og bærer de norske verdiene i hjertnene vårs.

      Slett
    3. Hei Iselin
      Rogalandsbunadene har, i likhet med mange andre bunader, endret seg opp gjennom tidene. Dette skyldes blant annet økonomi, dårlig økonomi rundt andre verdenskrig og bedre økonomi de siste tiårene. Det gjør jo at noe som er riktig når man kjøper bunad i dag ikke fantes når forrige generasjon kjøpte bunad og noe av det som var "riktig"for femti år siden er ikke føles naturlig for de som kjøper bunad i dag samtidig som det fremdeles er "riktig" for de som kjøpet bunad med dette tilbehøret/stoffet. I den senere tid har vi sett at mange endringer går mer tilbake til det originale, slik mennesker kledde seg før bymoten overtok.
      Når det gjelder svaret til ragnhild, hvor jeg foreslår å sjekke med nemnd/forhandler så er det av respekt for de som ivaretar denne bunaden. De gjør ganske mye mer enn å selge materialpakker, ta mål og sy bunader. De skal holde seg oppdatert på forhandlere ( mange produsenter av tekstiler legger ned), ivareta kvalitet på materialer og generelt holde bunaden i hevd. De skal også ha en dialog med kunder og da må kundene også ta kontakt og komme med ønsker og spørsmål.

      Hva angår hijab så har jeg uttalt meg om bunadhijab. Der har jeg ikke tatt religiøse hensyn eller uttalt meg om hijab generelt siden dette er noe jeg kan svært lite om. Det jeg finner problematisk er at elementer av bunadbroderiene er tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og overført til et tilbehør som endrer bunadens utseende.
      Mitt syn er at en enkel svart hijab ville vært bedre til bunad, eller hvit. Og bunadhijaben kunne vært fin, for de som vil gå med hijab, til annet pentøy. Da ville den , i mine øyne, vært et interessant bidrag i debatten om kulturarv. Men jeg synes ikke den passer sammen med bunaden.

      Slett
  4. Aud Johanne Bergersen23. juni 2016 kl. 23:00

    Det du skriver her er jeg helt enig i. Jeg tenkte de samme tanker, men er ikke så flink til å feste de til papiret som du er. I dag fant jeg faktisk et bilde av en hund med "Nordlandsbunad" og det var grusomt å se.

    SvarSlett
    Svar
    1. takk. Og ja, jeg har sett det bildet...har også sett med Gudbrandsdalsbunad og Hardanger. Jeg tror vi lever godt uten disse:-)

      Slett
  5. Så om en ønsker å dekke hår/hals, og hodeplagget som faktisk hører til bunaden ikke er egnet til dette (f.eks. en liten lue som til Frafjordbunaden her), hva syns du hadde vært det beste alternativet? Et nøytralt svart skjerf/skaut?

    Jeg ser poenget ditt, men det virker som om de fleste i denne debatten henger seg mer opp i kombinasjonen bunad/hijab til å begynne med, ikke det at hijaben tok opp mønsteret i bunaden. Så jeg lurer på hva det beste alternativet er. Og jeg syns at et ønske om å bruke bunad/hijab blir noe helt annet enn diskusjoner om mobilfutteral og paraplyer - dette er ikke noe folk gjør fordi de syns det var en festlig ide, men fordi man ønsker å vise tilhørighet til forskjellige ting. Der syns jeg både dette innlegget og det om kofte/hårbånd-historien blir skivebom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      ja, et nøytralt skjerf eller skaut ville i mine øyne vært bedre.
      Jeg ønsket å fokusere på bunadshijaben spesielt, ikke hijab generelt. Dette har jeg prøvd å utdype i svaret til Iselin litt lenger opp i kommentarfeltet.
      Når jeg tok med bunadparaply og fulgte opp med innlegget om samekofte& vippe fra Telemark så var det for å komme litt unna dette ufine fokuset på hijab. jeg hadde et håp om å heller se det i bunadsammenheng og fokusere hva som er motivasjonen bak bunadene våre som primært er basert på stedegne tradisjoner. Disse tradisjonene varierte fra dalføre til dalføre og det som er riktig et sted blir ikke automatisk riktig et annet sted. Personlig kan jeg ikke helt se hvorfor det ene alternativet skal heies på men ikke det andre.

      Slett
  6. men dette var jo en Rogalandsbunad, og den hører til de konstruerte draktene du nevner, og hodeplagget som hører til er en liten kyse som ikke dekker det behovet en hijab-bruker har. Jeg synes det er helt fantastisk at hun velger å vise tilknytning til byen hun har vokst opp i med å velge den bunaden som hører til her - det er jo akkurat det du selv sier du setter pris på med din egen bunnadbruk. Jeg ser ærlig talt ikke problemet med at hun bruker hijab til. Da er bunadslipset verre, for det er jo helt unødvendig. Hijab oppleves av denne damen som nødvendig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har svart Iselin litt lenger opp i kommentarfeltet og jeg tror det svaret dekker mye av det jeg også vil svare deg.
      Apropos bunadslips så brukes ikke det sammen med bunaden. Som du også ser i svaret til Iselin så synes jeg det er en forskjell på å bruke elementer fra bunadene i andre sammenhenger og å tilføre personlig preget tilbehør til bunadene.

      Slett