lørdag 31. desember 2011

om bunad og alkohol


Med jevne mellomrom dukker det store spørsmålet opp:
Kan man drikke alkohol mens man har på bunad? Og om svaret er ja - hvor mye?
Fruen synes  bunad som bør kunne kombineres med et moderat inntak av godt-i-glasset, i likhet med annet pentøy. Men hvor mange enheter man skal eller bør innta iført linskjorte, sølje og hodeplagg, det får være opp til den enkelte å vurdere selv.
Det står ikke skrevet noe sted at kombinasjonen bunad&alkohol er fysjfysj og forbudt av det beryktede bunadpolitiet ( som forresten ikke finnes). Det står heller ikke skrevet at man i bryllup skal skifte fra bunad til annet pentøy før festen tar av. At noen velger å skifte antrekk er nok heller basert på egne ønsker og behov. Det kan for eksempel være vanskelig å danse swing iført beltestakk, og selvsagt er det ikke alle selskapsleker som er like enkle å kombinere med hvite forklær med hardangersøm, eller stivede hodeplagg som ruver i landskapet.

Når man tenker på opprinnelsen til enkelte av dagens bunader er det nærliggende å tro at disse draktene også i "gode, gamle dager" ble utsatt for en og annen ølskvett, eller en ørliten stenk av hjemmebrent. For det kan ikke stikkes under en stol at det i enkelte av våre daler var et inntak av alkoholholdig drikke som blant annet fikk salig Eilert Sundt til å riste på hodet og uttale seg skrekkslagent om den norske sædelighet, eller mangel på sådanne. Og om vi kaster et blikk bakover i tid, til en dal som Setesdal, der kvinner og menn til hverdag og fest gikk kledd i det vi i dag kjenner som setesdalbunaden...om det ikke var aktuelt å nyte hjemmebrygget øl iført dette antrekket, når drakk de det da? Eller i Gudbrandsdalen? Østerdalen? Er det sannsynlig at alkoholen inntok disse dalførene først etter at bymoten gjorde sitt inntog i begynnelsen av forrige århundre?

Men ærlig talt, hva kler man på seg om målet med kvelden er grøftefyll? Russedress? Joggebukse? For det finnes vel egentlig ikke noen kleskode som er tilpasset et heidundrende inntak av alkohol?
Og er det greit å kle av seg bunaden for å kle på seg en dyr penkjole og så rave rundt i den?
Stupfulle folk er et stygt syn samme hva de har kledd på seg, at de har skiftet fra bunad til pentøy er ingen unnskyldning...

4 kommentarer:

  1. ja, selv skifter jeg alltid over til russedressen når drikkinga i brylluper og slikt begynner å tippe mot grøftefyll.. hehe. Eller kanskje ikke... :-) Men dette såkalte "bunadspolitiet" gidder vi ikke å bry oss om.... Ser jeg dum ut med hodeplagget...så later jeg bare som jeg har mista det...

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg tar på meg en kjeledress i vannavstøtende materiale! Og om lua er en pest og en plage, la den ligge. Selv går jeg med skautet mitt, men unngår å se meg i speilet. Noen ganger lider man for skjønnheten, andre ganger for faglig troverdighet...

    SvarSlett
  3. Sanneleg! Bunaden har nok sett meir drykk enn miniskjørta!

    SvarSlett