søndag 29. mars 2009

Forplantningslære fra syttitallet

For en tid tilbake mimret fruen om barnehagelivet, og nevnte i den forbindelse en bok om forplantningslære. I fruens hode var dette en svensk bok, men forrige ukes tur til København ryddet opp i den misforståelsen. Boken er dansk og ble utgitt i 1971. Her er det ingen tvil om hvordan man lager barn . Det er brukt et meget direkte språk og tegningene må sies å være særdeles informative. Det holdt lenge å blafre gjennom boken og ta bilde av den - her er det ord vi ikke har lyst til å la barna bruke til daglig. Ja, da fruen refererte til bokverket i en telefon til sin mor ble det brått stille i andre enden og mor kunne deretter fastslå at dette aldri ville kommet innenfor dørene hos familien.
Vi sier - hurra for den barnehageansatte i barndommens dal som ble utdannet i Danmark. Vi takker for interessante lesestunder og for å sitere boken: Det var sgu dejligt...

4 kommentarer:

  1. Jeg hadde også en sånn bok da jeg var liten, den var IKKE dansk, men var alikevel rimelig informativ og tok for seg menneskelig forplantning og bare skippet høna og egget og blomsten og bien..
    Det var en av mine yndlings bøker og det bar den preg av..
    Jeg kommer bare ikke på hva den heter!Den var iallfall like poppis som Sara - akkurat passe stor...

    SvarSlett
  2. Å ja,Sara! Den står visst i bokhylla hos foreldrene mine ennå. Hadde ikke den også sånne typiske syttitalls-tegninger med baggy olabukser og skaut og gode greier?

    SvarSlett
  3. Joda, det er helt riktig det, skikkelig 70-talls!
    soppturer, fotbad, lillebrødre som kastet grøt og en mormor som jobbet på vaskeri, for ikke å snakke om slemme Gabriella som ville ha gull brillene,og Mor som jobbet hos en urmaker/optiker butikk!
    - Hva jeg husker!
    Damene på 6-års klubben trodd at jeg var et aldri så lite geni fordi jeg leste høyt fra boken for de andre barna..Mamma måtte korigere dem å fortelle at jeg rett og slett kunne den utenatt!

    SvarSlett
  4. Haha, og så lurte hun seg med bussen en gang de hadde hvilestund i barnehagen fordi hun skulle ebsøke pappaen. jeg må visst lese den for Q neste gang vi er oppover dalen.

    SvarSlett