fredag 1. april 2016

spørretime

Det er i underkant av syv uker til 17.mai og før det skal mange konfirmeres, mange bunadskjorter skal klargjøres og mange bunader skal prøves ( og forhåpentligvis passe).
Og i den anledning - har dere noen spørsmål? Brenner du inne med noe angående bunad, skikk og uskikk, hvite strømper, hodeplagg, sølv, slektskap....Jeg har noen innlegg liggende klare, men tar gjerne imot innspill.


Og dere, la barna bruke bunadene sine!


Kanskje vokser de opp og blir bunadentusiaster ( eller bunadtilvirkere)

1 kommentar:

  1. Hei! Jeg har en svensk drakt som ble satt sammen/komponert av befintlige plagg (som ingen vet om de har vært brukt sammen) på tidlig 1900-tall når drakt-bevegelsen ikke handlet om å rekonstruere gamle outfits, men om å gi et mer helsemessig alternativ mot datidens upraktiske kvinnemote. Til den skal det være røde bomullsstrømper, men siden jeg har sytt hele øvrige drakten selv har jeg nå bestemt meg for å strikke nye i rødt ullgarn.
    Det vore interessant å høre om slike små justeringer som blir gjort, av forskjellige grunner. Stakkelengder som far opp og mer, sølv som tillkommer, hodeplagg som "glemmes"
    Mange tror at bunad er konstant; jeg synes det er fint å se de små forskjellene over tid, hva de sier om samtiden og individet.
    Og ikke minst din rolle som både "selger" og fagperson i det hele.
    Heia fruen!

    SvarSlett