søndag 17. april 2016

Hjelp i hverdagen




I bloggens barndom hadde jeg en spalte som het hjelp i hverdagen. Der delte jeg av min dyrekjøpte erfaring som husmor, og minnet blant annet på at det kan være lurt å dobbeltsjekke slik at du bruker flytende margarin og ikke majones i stekepanna.
Det er en stund siden jeg kom med slike tips, men i dag skal jeg dele to med dere:

1. Sjekk om nyvaskede klær har beholdt fasongen
Jeg er ikke av de som trener daglig, men jeg prøver  aktivisere meg et par ganger i uka. Da vil jeg helst reise hjem og dusje etterpå, dete  rnå en gang slik at eget bad og egen dusj er hyggeligst.
Men noen ganger trener jeg før jobb, og da må jeg dusje og skifte på treningssenteret. Så som i dag. Og siden jeg skulle rett på jobb ( siste helgekurset før sommerferien) tpk jeg med skift. En ny, og nyvasket kjole. Brukt en gang, og da gikk den til knærne.
Det gjorde den, for å si det pent, ikke nå. Jeg fikk såvidt massert meg inn i plagget, som nådde meg rett nednefor baken. At den i tillegg hadde flaggermusermer hjalp ikke. Kåpa ble kneppet igjen fra topp til bunn og i anspent pingvingange gikk jeg sidelengs opp trappa og rakk akkurta hjemom for å skifte før jeg skulle stille på jobb.
Moralen er- sjekk lengde og bredde på klær du har vasket første gang. De kan krype.

2. Bruk alderstilpassede referanser
Jeg synes det er viktig å snakke med ungene. Ikek slik at vi har lange, dype og detaljerte diskusjoner ved middagsbordet eller at vi slår av fjernsynet hver kveld og snakker om livet og døden og sånn. Men hvis de spør får de svar ( dessverre er tydeligvis ikke dette en toveis avtale). Og siden jeg tror på å forenkle budskap ved behov fletter jeg gjerne inn eksempler jeg tror de kan relatere til. Som her forleden, da vi snakket om dette med at mange indianere bor i reservat og går på egne skoler. DEt kan være vanskelig å forstå. Så jeg kjørte friskt på med følgende eksempel:
Det er sånn som i Twilight vet du, når Jacob går på en annen high school enn Bella.
Åjada, hun satte blikket i meg. Vi har sett filmene, jeg har lest bøkene og vi er ikke imponert.
Moralen er - ikke undervurder din samtalepartner. Og bruk vettuge referanser, som ikke er tatt fra vampyrromantiske skriverier.


Og til slutt, hvis du har jobbet hele helgen og ingen har noen vettuge forslag til middag:



Kebab og Top Gear 
Ingen er tjent med et vrak av en mamma

1 kommentar:

  1. Viskose er noe dritt. Apropos krymping og sammendragninger. Heldigvis kan det til en viss grad strekkes ut igjen når det er vått, men... vi har mye viskose i butikken, det er et deilig stoff fra helvete... jeg skulle på jobb forleden, hadde vasket en bluse og fikk den jaggu ikke på meg en gang. Og nei, så mye var det ikke i påskeegget... det er også varierende hvilken vei det krymper - om plagget blir trangere eller kortere. gleden med naturlige stoffer.

    SvarSlett