søndag 30. desember 2012

lille nyttårsaften

Vi hadde en gang en russisk kollega. Av henne lærte man at en ordentlig håndveske skulle ha plass til en flaske champagne og at man aldri forlater huset uten sminke.
Vi lærte også hvordan man sikrer seg for et godt nytt år.
 Det essensielle her er å gå inn i det nye året med;

mat i skapet, nyvasket hus, hele, rene og pene klær, penger i lommene og å være sammen med mennesker man er glad i.

For slik man har det når klokka tipper midnatt, slik skal det nye året bli. Kanskje er det tull og tøys og overtro. Men hva er galt med litt overtro i ny og ne, tenker Fruen, og bruker med glede denne kvelden før kvelden på å vaske og rydde, få unna endel skittentøy, stryke skjorter, skrive handleliste for morgendagens festligheter, sende en takknemlig tanke eller to til skjebnen som i år har passet på at ikke noe henger nesten ferdig eller på overtid på systua, lese ut en bok og ellers bare pusle rundt i sedat romjulstempo.

PS.
Det er visstnok ikke tilstrekkelig å putte alskens saker og ting vilkårlig inn i skuffer og skap.

2 kommentarer:

  1. Søren, her ligger jeg litt bakpå. Ja ja, da blir det rot og uferdige prosjekter i 2013 også.

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  2. Nyvasket hus utgikk, hvem i alle dager orker å vaske hus i romjula, noen dager før juletreet og alt det andre med løst stikkende bar skal ut, men det andre fikk jeg da til, så da tenker jeg det blir et flott 2013, siden jeg igrunnen ikke er videre opptatt av vasking :D

    Ønsker deg et riktig flott nytt år, jeg gleder meg til flere underfundige historier fra ditt tastatur :)

    SvarSlett