lørdag 21. desember 2019

snart er det jul




Jeg låner noen bilder fra tidligere julepynting for her er det fint lite som minner om at det er julaften om noen ganske få dager. Det tydeligste tegnet er adventskalenderen som er ganske tom, og den optimistiske samlingen av bakevarer og kakeformer på kjøkkenbenken.
Heldigvis er det en lang dag i morgen og jeg er helt sikker på at jeg klarer å presse inn både marsipan, brente mandler, småkaker og annen moro i løpet av en effektiv økt.
I tillegg kan jeg pakke inn de siste gavene, stryke en duk ( eller to) og glede meg over at det faktisk er juleferie. Planen var jo å være så godt som ferdig med bunadjobbing før jeg reiste til Colombia, men der bommet jeg med noen arbeidstimer. Det kombinert med forkjølelse ( ikke langt unna man-flu forresten) gjør at jeg virkelig ikke er så langt i juleforberedelsene som jeg skulle likt å være.

Kanskje kunne jeg kuttet marsipan, kjøpt brent mandler og kuttet ut enda flere sorter av småkakebaksten. Men på den andre siden så er det å holde jevnt aktivitetsnivå de siste dagene og la freden og roen senke seg utpå kvelden lille julaften litt av sjarmen med julehelg.
Og, i år som tidligere år gleder jeg meg over at han som skulle blitt født den 14.desember ventet i elleve dager før han meldte sin ankomst. Bursdagsfeiring i morgen ville passet særdeles dårlig.



Jeg synes denne frøkna ( eller madammen  ) er aldeles strålende fjong og et fint minne fra tiden hvor vi bakte pepperkaker første helg i advent etter følgende modell:
Kjevle ut fire brett med deig, la de håpefulle stikke ut former før de ble lei og var klare for barne-TV, bake ferdig, rydde og lage glasur mens de så Jul i svingen, pynte en halvtime før prøvesmaking, kveldsmat og godnatt før jeg pyntet ferdig, ryddet og vasket. Og passet på at ingen stoler var i nærheten av kjøkkenbenken hvor baksten lå til tørk over natta...Tro meg, lille ville hadde noen hasardiøse forsøk på å entre både benker og bord.
Hmmm, rart hvordan den tidvis noe hektiske småbarnperioden kan fortone seg idyllisk etter noen år...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar