torsdag 12. desember 2019

Alt det vi er



Hei fra Bogota og UNESCOs samling for bevaring av den immaterielle kulturarven ( og det vil komme et eget innlegg om hva dette er når jeg kommer hjem igjen). Uka er fylt av immateriell kulturarv, elementer som trenger øyeblikkelig hjelp for å ikke forsvinne, elementer som det jobbes aktivt med å ta vare på. Det er spennende, lærerikt og tankevekkende for immateriell kulturarv er så uendelig mye og samtidig vanskelig å definere.Når jeg sitter i salen her og hører innstillingene og de påfølgende diskusjonene slår det meg hvor personlig det er.
Vi har sett dans, språk, matlaging, fedrift over landegrenser, gregoriansk sang og mye annet bli innskrevet på UNESCO representative liste over immateriell kulturarv.
Det handler om nye landegrenser, nye bosettingsmønster, skillet mellom generasjoner og utfordringene man kan få ved å flytte fra bygdesamfunn til utbane strøk. Vi snakker om møtesteder, deling av kunnskap og ja det er så mange aspekt at jeg vil trenge tid til å fordøye det hele.
for hva er egentlig immateriell kulturarv, handlingsmåten kunnskap, det vi bare vet men ikke alltid evner å beskrive ned ord og tekst?

Når jeg sitter her i salen  med strikketøy eller broderi i hendene og oversetter i en liten dings i øret tenker jeg at min immaterielle  kulturarv er med på å gjøre meg til den jeg er. Hadde jeg ikke hatt den kunnskapen jeg mer eller mindre ubevisst har tilegnet meg gjennom å observere, øve og jobbe ville jeg ikke vært den jeg er i dag. Det hjelper ikke å skrive om broderte blomstre hvis jeg ikke kan vise det, og det holder ikke å beskrive en bevegelse hvis du ikke samtidig utfører den.
Mister vi den immaterielle kulturarven  blir vi fattige. Ikke bare rent materielt men også på kunnskap og følelser.
Så tenk på det når du rydder gammel julepynt, ser på hvordan skyen varsler værskifte, reparerer et håndtak eller syr et julebroderi i korssting. Hvem haddde du vært uten denne kunnskapen?

Ha en strålende fin dag! Nå begynner snart dagens første sesjon og i løpet av dagen skal stadig nye elementer listeføres og verdsettes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar