torsdag 26. februar 2015

Broderi eller yoga?

Broderi er , for meg, den mest effektive form for avslapning. Jeg har prøvd yoga og meditasjon uten særlig hell. Tankene har en lei tendens til å gå helt bananas og jeg ender opp i en tankeball om middager, salting eller ikke salting av veier, de stripete skoene jeg så i Trondheim i 1985, hvordan livet blir når de søte små flytter ut, hva de ved siden av tenker på, hva som skjer om jeg må nyse, hvordan det gikk med Scarlett O´Hara og hvorfor jeg ikke klarer å ha bare en tanke i hodet.

Nei,  gi meg nål og tråd, et stykke stoff og godt lys, da senker roen og skuldrene seg mens tankene legger seg i pene rekker.

Vi snakket om dette en kurskveld - lykken i å mestre et håndarbeid. Det er viktig. Ikke bare fordi det gir mestringsfølelse men også fordi det er en avkobling i hverdagen, en mulighet for en stille stund og konsentrasjon.


 



Noen går i skogen, noen hugger ved. Noen sitter i lotusstilling og jeg broderer.

Hva gjør du for å rydde opp i tankerot og mentalt skrot?

10 kommentarer:

  1. Jeg strikker, jeg. OG driver med yoga. Det ble sagt for noen år siden, da strikkebølgen skylte inn over oss, at "knitting is the new yoga". Men det er ikke sant. Yoga renser tanken og lar sinnet hvile - i tillegg til at det holder kroppen sånn noenlunde myk (da må man nok gjøre mer yoga enn det jeg gjør...). Det holder ryggsøylen bevegelig, og stimulerer kroppens kretsløp etc etc. Men strikking og broderi er avslappende, det også :-)

    SvarSlett
  2. Eg går tur, gjerne i skogen, og helst åleine. Lange, seige motbakkar, der kroppen ikkje har tid til å tenke på noko anna enn neste steg og djup pust! Og i sofaen, med ei god bok, fyr på peisen, tekopp. Eller lang frukost, med radio lavt på, avisbunken og ei notisbok for å skrive ned det som dukkar opp og dåkan legggast til side igjen med ein gong. I det heile, eg koblar av når eg får vere åleine, med tankane mine, ideane, tida mi. Og SÅ må eg ha folk rundt meg igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alenetid er viktig! Noen ganger savne rjeg tiden når ungene var små og kunne legges, nå er det forsvinnende lite igjen av kvelden når de er i seng.

      Slett
  3. Åh ja, strikking! Det er avslapning og ferie! Og lange bilturer som passasjer.

    SvarSlett
  4. Som flere her i kommentarfeltet her strikker jeg. Eller rydder. Leste et sted at å strikke i en halvtime senker hjerterytmen like mye som en times yoga. Er ikke helt sikker på hvor mye hjerterytmen senkes av oppvask, men for en student er det deilig å kunne gjøre noe nyttig med hendene mens hjernen bare kan slappe av et lite øyeblikk.

    SvarSlett
  5. Jeg Strikker! Og så har jeg til og med funnet roen med yoga, men bare enkle enkle timer. Blir det for vanskelig blir det bare pes og jeg begynner å tenke på andre ting.

    SvarSlett
  6. jeg strikker.Men strikking er bare sunt når man har bikket 40, så jeg har begynt med yoga, pilates og jogging.Ikke fordi det er meditativt, emn fordi kroppen trenger det. Men så har jeg oppdaget at hvis jeg jogger uten musikk, men følger kroppens signaler og pustens rytme, så er det ganske meditativt det og. Man må bare over en kneik først. Jeg er ikke over den kneiken i yoga ennå, men jeg antar at den finnes, og at man kan finne meditativ ro der og. Men foreløpig handler det om å mestre teknikken for min del

    SvarSlett
  7. strikking er IKKE bare sunt skulle det selvfølgelig stå!

    SvarSlett