torsdag 16. juni 2011

avskjedsgave



Dette trenger man:
1. en god lærer som fortjener en avskjedsgave
2. en skoleklasse bestående av hyggelige gutter og jenter
3. en initiativrik mor som er flink med lappeteknikk
3b. en mor som ikke er flink med lappeteknikk, men som kan sy håndsøm. Det hadde sikkert ikke gjort noe om kunnskapene om teknikken var større, men med innsatsvilje og grunnkunnskaper i søm går det ganske greit.


Fremdriftsplan:
1. setter av to kvelder der alle elever kommer og syr minst en lapp og skriver navnet sitt på denne. Dette kan man begynne å snakke om tidlig på skoleåret, men det er ikke dermed sagt at arbeidet igangsettes spesielt tidlig på skoleåret...
2. Deretter broderer nevnte mødre navn, skole og  årstrinn og setter sammen til et teppe.
3. på hyggelig skoleavslutning overleveres teppet.

Og til slutt:
Nå er det sommerferie!
Det er fint å ha vært i en klasse med engasjerte foreldre!
Og om noen skulle lure;  Fruen er mor nevnt i punkt 3b...

8 kommentarer:

  1. fine teppet! Jeg fikk et sånt fra min klasse i fjor! Gjort i håndarbeidstimen-riktignok....

    SvarSlett
  2. For en utrolig fin gave! Jeg hadde vært helt knust av lykke hvis jeg hadde fått et sånt et :D

    SvarSlett
  3. Hadde jeg fått noe sånt som lærer (jepp, er lærer), hadde det blitt en tårevåt avslutning. Fantastisk gjort! Så godt at dere følte det slik for henne!

    Flotte tanker om avslutninger av epoker, og det å få eldre barn i tidligere tanker.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Det er egentlig ganske morsomt å lage et slikt teppe..Både med tanke på at det faktisk er barna som er med og lager noe, og at det er en ordentlig ting. Men tenker jo på at disse lærerne akkumulerer masse ting og tang av ulik nytteverdi og behov, og det er jo ikke så lett å kvitte seg meg noe slikt hvis det ikke skulle falle i smak,,,,,

    SvarSlett
  6. Veldig fin lærergave! Aller finest er personlige gaver som det ligger omtanke bak!

    SvarSlett
  7. JEg satte i gang 50 barn med å lage ett slikt teppe til en lærer de hadde hatt i 7 år. vi hadde noen travle vinterkvelder, før jeg sydde alle lappene sammen og gjorde teppet ferdig. Dette er nå 3 år siden. For to dager siden var det 10-klasseavslutning, tidlligere lærere var også invitert, og gjett hva klasseforstanderen gjennom 7 år hadde med seg opp på scenen? Slikt varmer. Og ungene var kjempestolte da de overleverte teppet den gangen, de hadde jo tegna og sydd og gjort det meste sjøl. mere i bloggen min om du blar deg tilbake til våren 2008

    SvarSlett